Maisemat maljakoissa : Pintatekniikat ilmaisumenetelmänä keramiikassa
Eriksson, Anna (2019)
Eriksson, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia ja kehittää keraamisia pintatekniikoita ilmaisumenetelmäksi. Saven lisäksi materiaalina toimivat engobet ja lasite. Työssä kehitetyt pintatekniikat esitettiin prässimuotilla valmistetun maljakkomuodon avulla. Ilmaisun lähtökohtana toimivat opinnäytetyöntekijän ottamat luonto- ja maisema-aiheiset valokuvat. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää keramiikkataiteessa hyödynnettäviä pintatekniikoita, joita opinnäytetyöntekijä voi käyttää tulevan yrityksensä tuotannossa. Taustana työlle oli tekijän kiinnostus kuvataiteen tekemiseen ja sen yhdistäminen keramiikkatuotantoon.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin lasi- ja keramiikkamuotoilun koulutuksessa suoritettuja keramiikan perusopintoja yhdistettynä opinnäytetyöntekijän kuvataideharrastuksesta muodostuneeseen osaamiseen. Tietoa haettiin myös keramiikan koristelutekniikkaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn toiminallisessa osuudessa keskityttiin teknisiin materiaalikokeiluihin, joiden avulla pyrittiin löytämään oikeanlainen tapa ilmaista lähtökohtana toimivien valokuvien tunnelma.
Opinnäytetyön tuloksena oli pintatekniikoihin keskittyvä materiaalikokoelma, sekä kolme taide- että käyttöesineeksi tarkoitettua maljakkomuotoa, joidenka valmistamisessa työssä syntyneen kokoelman aineistoa oli hyödynnetty. Työn lopussa pohdittiin myös tuotantoa kestävän kehityksen näkökulmasta, jossa opinnäytetyössä kehitettyä toimintatapaa ja tekniikkaa voisi hyödyntää. The aim of the thesis was to explore and develop surface techniques in ceramic design. In addition to working with clay, engobe was another important material that was used. The techniques developed in the process were showcased with a vase which was made with a press mold. Nature and landscape photographs taken by the author formed the starting point. The aim of the thesis was to develop ceramic techniques which the student’s future company can use in their production. The background for the thesis was the author’s personal interest in making visual art and combining it with ceramic production.
The thesis utilized basic studies of glass and ceramic design education and the author’s experience in visual art. Literature on decoration of ceramics was also used. The functional part of the thesis focused on testing ceramic materials, which was used to express the atmosphere of the photographs.
The result of the thesis is a collection of techniques and materials along with a vase which is both a functional object and a piece of art. The written part of the thesis considers production techniques from the perspective of sustainable development.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin lasi- ja keramiikkamuotoilun koulutuksessa suoritettuja keramiikan perusopintoja yhdistettynä opinnäytetyöntekijän kuvataideharrastuksesta muodostuneeseen osaamiseen. Tietoa haettiin myös keramiikan koristelutekniikkaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn toiminallisessa osuudessa keskityttiin teknisiin materiaalikokeiluihin, joiden avulla pyrittiin löytämään oikeanlainen tapa ilmaista lähtökohtana toimivien valokuvien tunnelma.
Opinnäytetyön tuloksena oli pintatekniikoihin keskittyvä materiaalikokoelma, sekä kolme taide- että käyttöesineeksi tarkoitettua maljakkomuotoa, joidenka valmistamisessa työssä syntyneen kokoelman aineistoa oli hyödynnetty. Työn lopussa pohdittiin myös tuotantoa kestävän kehityksen näkökulmasta, jossa opinnäytetyössä kehitettyä toimintatapaa ja tekniikkaa voisi hyödyntää.
The thesis utilized basic studies of glass and ceramic design education and the author’s experience in visual art. Literature on decoration of ceramics was also used. The functional part of the thesis focused on testing ceramic materials, which was used to express the atmosphere of the photographs.
The result of the thesis is a collection of techniques and materials along with a vase which is both a functional object and a piece of art. The written part of the thesis considers production techniques from the perspective of sustainable development.