Kriisissä olevan potilaan kohtaaminen : Sairaanhoitajaopiskelijoiden taitojen kehittäminen eettisestä näkökulmasta
Forsstén, Niitty; Yrjölä, Anne (2019)
Forsstén, Niitty
Yrjölä, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111113
Tiivistelmä
Sairaanhoitaja kohtaa työssään ihmisiä, jotka tulevat hyvin erilaisista elämäntilanteista. Sairaanhoitajan on osattava kohdata jokainen potilas ammattimaisesti, mutta inhimillisesti. Potilaan onnistuneeseen kohtaamiseen vaikuttavat sairaanhoitajan oma persoona, opitut vuorovaikutustaidot sekä ammattitaidon vahvuus. Sairaanhoitajan eettisiin ohjeisiin kuuluu kohdata jokainen potilas lähimmäisenään sekä eläytyä potilaan elämäntilanteeseen. Toisilta toisen ihmisen kohtaaminen sujuu luonnostaan, mutta sitä ei voi koskaan kehittää liikaa. Opinnäytetyössämme keskitymme erityisesti kriisissä olevien potilaiden kohtaamisiin.
Opinnäytetyömme on oppimateriaalikokonaisuus Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman sairaanhoitajaopiskelijoille sekä lehtoreille. Se tarkastelee etiikan ja näyttöön perustuvan tiedon valossa potilaan kohtaamista ja sitä, kuinka sairaanhoitaja voisi kehittää valmiuksiaan kohtaamisiin jo opiskeluaikana. Teoreettinen osuus opinnäytetyössämme käsittelee keskeisiä vuorovaikutusmenetelmiä, joita sairaanhoitaja voi potilassuhteessaan soveltaa ja hyödyntää.
Jokaisen sairaanhoitajan on tärkeää ymmärtää, kuinka omat käsittelemättömät tunteet voivat heijastua negatiivisesti potilassuhteeseen. On tärkeää tarkastella käsittelemättömiä tunteita myös laajemmin, sillä sairaanhoitajan tulee myös potilasta kohdatessaan ymmärtää, kuinka potilaan käsittelemättä jääneet tunteet heikentävät potilaan omaa kriisiprosessista toipumistaan. Jokainen sairaanhoitaja on eettisestä näkökulmasta tarkastellen velvollinen kehittämään omia itsereflektiotaitojaan, jotta hän kykenisi auttamaan paremmin toisia.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on saada sairaanhoitajaopiskelijat jo opintojensa aikana pohtimaan keinoja kohdata vaikeita tilanteita. Tavoitteena on, että oppimateriaaliin sekä case-esimerkkeihin perustuva oppitunti kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden itsereflektiivisyyttä kriisissä olevan potilaan kohtaamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus toimii materiaalina sairaanhoitajaopiskelijoille, sekä hoitotyön koulutusohjelman lehtoreille. Toiminnallinen osuus opinnäytetyöstä muodostuu kolmen case-esimerkin ympärille. Case-esimerkeissä sairaanhoitajaopiskelija kohtaa hypoteettisesti erilaisia potilaita tai omaisia, joihin sairaanhoitaja voi työssään törmätä. Case-esimerkit sekä itsereflektiivisyyttä ja eettistä pohdintaa herättävä tehtävänanto on tiivistetty PowerPoint-esitykseen, jota hoitotyön koulutusohjelman lehtorit voivat vapaasti käyttää opetuksensa tukena.
Laurea-ammattikorkeakoulu on saanut opinnäytetyömme teoreettisen sekä toiminnallisen osuuden vapaaseen käyttöönsä ja voivat soveltaa sitä tulevaisuudessa haluamallaan tavalla. Opinnäytetyön materiaali sekä case-esimerkkeihin pohjautuva tehtävänanto luovat useita erilaisia mahdollisuuksia kehittää sairaanhoitajan kohtaamistaitoja jo opiskeluaikana.
Opinnäytetyömme on oppimateriaalikokonaisuus Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman sairaanhoitajaopiskelijoille sekä lehtoreille. Se tarkastelee etiikan ja näyttöön perustuvan tiedon valossa potilaan kohtaamista ja sitä, kuinka sairaanhoitaja voisi kehittää valmiuksiaan kohtaamisiin jo opiskeluaikana. Teoreettinen osuus opinnäytetyössämme käsittelee keskeisiä vuorovaikutusmenetelmiä, joita sairaanhoitaja voi potilassuhteessaan soveltaa ja hyödyntää.
Jokaisen sairaanhoitajan on tärkeää ymmärtää, kuinka omat käsittelemättömät tunteet voivat heijastua negatiivisesti potilassuhteeseen. On tärkeää tarkastella käsittelemättömiä tunteita myös laajemmin, sillä sairaanhoitajan tulee myös potilasta kohdatessaan ymmärtää, kuinka potilaan käsittelemättä jääneet tunteet heikentävät potilaan omaa kriisiprosessista toipumistaan. Jokainen sairaanhoitaja on eettisestä näkökulmasta tarkastellen velvollinen kehittämään omia itsereflektiotaitojaan, jotta hän kykenisi auttamaan paremmin toisia.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on saada sairaanhoitajaopiskelijat jo opintojensa aikana pohtimaan keinoja kohdata vaikeita tilanteita. Tavoitteena on, että oppimateriaaliin sekä case-esimerkkeihin perustuva oppitunti kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden itsereflektiivisyyttä kriisissä olevan potilaan kohtaamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus toimii materiaalina sairaanhoitajaopiskelijoille, sekä hoitotyön koulutusohjelman lehtoreille. Toiminnallinen osuus opinnäytetyöstä muodostuu kolmen case-esimerkin ympärille. Case-esimerkeissä sairaanhoitajaopiskelija kohtaa hypoteettisesti erilaisia potilaita tai omaisia, joihin sairaanhoitaja voi työssään törmätä. Case-esimerkit sekä itsereflektiivisyyttä ja eettistä pohdintaa herättävä tehtävänanto on tiivistetty PowerPoint-esitykseen, jota hoitotyön koulutusohjelman lehtorit voivat vapaasti käyttää opetuksensa tukena.
Laurea-ammattikorkeakoulu on saanut opinnäytetyömme teoreettisen sekä toiminnallisen osuuden vapaaseen käyttöönsä ja voivat soveltaa sitä tulevaisuudessa haluamallaan tavalla. Opinnäytetyön materiaali sekä case-esimerkkeihin pohjautuva tehtävänanto luovat useita erilaisia mahdollisuuksia kehittää sairaanhoitajan kohtaamistaitoja jo opiskeluaikana.