Sukupuolisensitiivisyys leikin ohjaajana varhaiskasvatuksessa: Leikin toteutuminen sukupuolisensitiivisesti varhaiskasvatuksen opettajien näkemysten mukaan
Hämäläinen, Sirkku (2019)
Hämäläinen, Sirkku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111102
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten leikkiä mahdollistetaan varhaiskasvatuksessa sukupuolisensitiivisesti varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksen mukaan. Lisäksi selvitettiin arjen tilanteita, jotka koetaan haastaviksi tai helpoiksi sukupuolisensitiivisen leikin mahdollistamiseen. Tutkimus toteutettiin pirkanmaalaisen kunnan päiväkodissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin Varhaiskasvatuksen perusteita 2018, Varhaiskasvatuslakia sekä sukupuolisensitiivisyyttä ja leikkiä lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin kyselylomakkeella, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Lomakkeet toimitettiin sähköpostitse kymmenelle varhaiskasvatuksen opettajalle. Vastausten analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat sukupuolisensitiivisen kasvatusotteen tärkeäksi lapsen oppimiselle ja kehitykselle. Tällöin myös taataan tasa-arvoinen leikki, joka antaa lapselle mahdollisuuden ylittää sukupuolirajoja turvallisesti. Kyselyssä mainittiin haasteiksi sukupuolisensitiivisen leikin toteutumiselle vanhat ajatustavat sukupuolirooleista, urautuneet käytännöt sekä tiedon puute sukupuolisensitiivisestä kohtaamisesta lapsen kanssa. Mahdollisuuksina esitettiin kiinnostus ja tarve lisätietoon sekä tahto antaa lapsille vapaat kädet leikin valitsemisessa, jolloin lapsen mielenkiinnon kohteet saavat toteutua ilman aikuisen ennakkokäsityksiä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin Varhaiskasvatuksen perusteita 2018, Varhaiskasvatuslakia sekä sukupuolisensitiivisyyttä ja leikkiä lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin kyselylomakkeella, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Lomakkeet toimitettiin sähköpostitse kymmenelle varhaiskasvatuksen opettajalle. Vastausten analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat sukupuolisensitiivisen kasvatusotteen tärkeäksi lapsen oppimiselle ja kehitykselle. Tällöin myös taataan tasa-arvoinen leikki, joka antaa lapselle mahdollisuuden ylittää sukupuolirajoja turvallisesti. Kyselyssä mainittiin haasteiksi sukupuolisensitiivisen leikin toteutumiselle vanhat ajatustavat sukupuolirooleista, urautuneet käytännöt sekä tiedon puute sukupuolisensitiivisestä kohtaamisesta lapsen kanssa. Mahdollisuuksina esitettiin kiinnostus ja tarve lisätietoon sekä tahto antaa lapsille vapaat kädet leikin valitsemisessa, jolloin lapsen mielenkiinnon kohteet saavat toteutua ilman aikuisen ennakkokäsityksiä.