Sairaanhoitajan osaamisen kehittäminen elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa ohjauksessa
Nissi-Lämsä, Jaana (2019)
Nissi-Lämsä, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111064
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Nissi-Lämsä Jaana
Työn nimi: Sairaanhoitajan osaamisen kehittäminen elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa ohjauksessa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja Ylempi (AMK)
Asiasanat: Puhelinohjaus, osaaminen, palveluohjaus, tiedonkulku, vuorovaikutus, motivointi, luottamus ja viestintä
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin avohoitotalon leikkausosastolla instrumenteissa avustavan sairaanhoitajan työnkuvaan sisältyy elektiivisen leikkauspotilaan puhelinohjaus ennen toimenpidettä. Potilaan ohjauksessa korostuu sairaanhoitajan vastuu tavoitteellisen, laadukkaan ja potilasturvallisen puhelinohjauksen toteuttamisesta. Ohjaustilanteessa on huomioitava muun muassa potilaan ohjauksen tarve, aikaisemmat tiedot ja kokemukset. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajan osaamista elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa puhelinohjauksessa.
Metodologisena lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jonka mukaisesti leikkauspotilaan hoito tuli suunnitella hänen tarpeidensa perusteella, ja joka mahdollistui potilaan, hoitohenkilöstön sekä hoitoketjuun kuuluvien sidosryhmien yhteistyönä. Opinnäytetyö rajattiin palvelupolun yhteen palvelutuokioon, leikkausta edeltävään puhelinohjaukseen. Opinnäytetyön alussa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoitus oli kartoittaa aikaisempaa tutkimustietoa sairaanhoitajan toteuttamasta potilaan preoperatiivisesta puhelinohjauksesta. Tutkimuskysymys oli, mitä osaamista sairaanhoitaja tarvitsee elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa ohjauksessa? Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin mukaisesti. Tuloksina saatiin näyttöön perustuva ohjausosaaminen, sähköisten teknologiapalvelujen osaaminen, ohjauksen menetelmäosaaminen, ohjauksen substanssiosaaminen, työyhteisön tuki ja ohjauksen vuorovaikutusosaaminen. Tuloksista selvisi, että vuorovaikutuksellinen viestintä oli tärkeää sujuvan ohjauksen kannalta. Vuorovaikutus oli puhelinohjauksessa kaksisuuntaista, jossa korostui kuunteleminen ja kysymysten tekemisen taito.
Palvelumuotoilun mukaisesti alussa selvitettiin asiakasymmärrys kolmen sairaanhoitajan kanssa käytyjen keskustelujen avulla ja videoimalla heidän toteuttamat elektiivisen leikkauspotilaan puhelinohjaukset. Videointiaineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Asiakasymmärrystä kuvaavista tuloksista, lääkehoito, sähköinen järjestelmäosaaminen, potilaan fyysinen terveys ja soveltuminen toimenpiteeseen, keskusteltiin sairaanhoitajien kanssa. Tulosten perusteella suunniteltiin puhelinohjausta toteuttavan sairaanhoitajan profiilit: tehokas, empaattinen, sosiaalinen ja kekseliäisyyttä korostava profiili. Kehittämisprofiileiksi valittiin tehokas ja empaattinen profiili, joiden perusteella laadittiin kaksi erilaista elektiivisen leikkauspotilaan puhelinohjauksen konseptointimallia.
Ohjausprofiilien mukaiset konseptointimallit protypoitiin sairaanhoitajan ohjatessa elektiiviseen leikkaukseen tulevat potilaat puhelimessa samalla kun ohjaukset videoitiin. Videointi- ja sairaanhoitajan haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin deduktiivisesti. Tehokkaassa profiilissa tuloksena oli potilaan pitkäaikaissairauksien ja riskitietojen kartoitus, potilaan ohjausosaaminen, lääkehoito-osaaminen, potilaan tunnistaminen, potilaan elämäntapa ja potilaan toimenpiteeseen valmistautuminen. Empaattisessa profiilissa tuloksena oli potilaan ohjausosaaminen, lääkehoito-osaaminen, potilaan pitkäaikaissairauksien kartoittaminen ja potilaan toimenpiteeseen valmistautuminen. Tehokkaan ja empaattisen profiilin mukaiset puhelinohjaukset olivat samansuuntaiset ja siksi näistä kahdesta tyylistä muodostettiin yksi profiili, ja se nimettiin Kuuntele potilasta-profiiliksi. Kuuntele potilasta-profiili vakiinnutetaan käytäntöön mentori-aktori-mallia hyödyntäen, jossa kokenut sairaanhoitaja ohjaa vähän puhelinohjausta toteuttanutta sairaanhoitajaa. Sairaanhoitajan osaamista kehitettiin elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa puhelinohjauksessa suunnittelemalla heidän kanssaan yhdessä tehokas, empaattinen profiili ja näiden perusteella suunniteltu Kuuntele-potilasta -profiili. Sairaanhoitajan tulee erityisesti keskustelun ohella kuunnella potilasta, ja hänen tulee ottaa huomioon potilaan fyysisen terveyden lisäksi potilaan psyykkinen terveys toimenpiteeseen valmistautumisen ohjauksessa. Tulevaisuudessa kehitettyä Kuuntele potilasta-profiilia, ja sen edellyttämää sairaanhoitajan osaamista, voidaan hyödyntää esimerkiksi sairaalan eri osastoilla tai muissa sairaaloissa, kun suunnitellaan ja toteutetaan elektiivistä leikkauspotilaan preoperatiivista puhelinohjausta.
Tekijä(t): Nissi-Lämsä Jaana
Työn nimi: Sairaanhoitajan osaamisen kehittäminen elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa ohjauksessa
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja Ylempi (AMK)
Asiasanat: Puhelinohjaus, osaaminen, palveluohjaus, tiedonkulku, vuorovaikutus, motivointi, luottamus ja viestintä
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin avohoitotalon leikkausosastolla instrumenteissa avustavan sairaanhoitajan työnkuvaan sisältyy elektiivisen leikkauspotilaan puhelinohjaus ennen toimenpidettä. Potilaan ohjauksessa korostuu sairaanhoitajan vastuu tavoitteellisen, laadukkaan ja potilasturvallisen puhelinohjauksen toteuttamisesta. Ohjaustilanteessa on huomioitava muun muassa potilaan ohjauksen tarve, aikaisemmat tiedot ja kokemukset. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajan osaamista elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa puhelinohjauksessa.
Metodologisena lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jonka mukaisesti leikkauspotilaan hoito tuli suunnitella hänen tarpeidensa perusteella, ja joka mahdollistui potilaan, hoitohenkilöstön sekä hoitoketjuun kuuluvien sidosryhmien yhteistyönä. Opinnäytetyö rajattiin palvelupolun yhteen palvelutuokioon, leikkausta edeltävään puhelinohjaukseen. Opinnäytetyön alussa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoitus oli kartoittaa aikaisempaa tutkimustietoa sairaanhoitajan toteuttamasta potilaan preoperatiivisesta puhelinohjauksesta. Tutkimuskysymys oli, mitä osaamista sairaanhoitaja tarvitsee elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa ohjauksessa? Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällön analyysin mukaisesti. Tuloksina saatiin näyttöön perustuva ohjausosaaminen, sähköisten teknologiapalvelujen osaaminen, ohjauksen menetelmäosaaminen, ohjauksen substanssiosaaminen, työyhteisön tuki ja ohjauksen vuorovaikutusosaaminen. Tuloksista selvisi, että vuorovaikutuksellinen viestintä oli tärkeää sujuvan ohjauksen kannalta. Vuorovaikutus oli puhelinohjauksessa kaksisuuntaista, jossa korostui kuunteleminen ja kysymysten tekemisen taito.
Palvelumuotoilun mukaisesti alussa selvitettiin asiakasymmärrys kolmen sairaanhoitajan kanssa käytyjen keskustelujen avulla ja videoimalla heidän toteuttamat elektiivisen leikkauspotilaan puhelinohjaukset. Videointiaineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Asiakasymmärrystä kuvaavista tuloksista, lääkehoito, sähköinen järjestelmäosaaminen, potilaan fyysinen terveys ja soveltuminen toimenpiteeseen, keskusteltiin sairaanhoitajien kanssa. Tulosten perusteella suunniteltiin puhelinohjausta toteuttavan sairaanhoitajan profiilit: tehokas, empaattinen, sosiaalinen ja kekseliäisyyttä korostava profiili. Kehittämisprofiileiksi valittiin tehokas ja empaattinen profiili, joiden perusteella laadittiin kaksi erilaista elektiivisen leikkauspotilaan puhelinohjauksen konseptointimallia.
Ohjausprofiilien mukaiset konseptointimallit protypoitiin sairaanhoitajan ohjatessa elektiiviseen leikkaukseen tulevat potilaat puhelimessa samalla kun ohjaukset videoitiin. Videointi- ja sairaanhoitajan haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin deduktiivisesti. Tehokkaassa profiilissa tuloksena oli potilaan pitkäaikaissairauksien ja riskitietojen kartoitus, potilaan ohjausosaaminen, lääkehoito-osaaminen, potilaan tunnistaminen, potilaan elämäntapa ja potilaan toimenpiteeseen valmistautuminen. Empaattisessa profiilissa tuloksena oli potilaan ohjausosaaminen, lääkehoito-osaaminen, potilaan pitkäaikaissairauksien kartoittaminen ja potilaan toimenpiteeseen valmistautuminen. Tehokkaan ja empaattisen profiilin mukaiset puhelinohjaukset olivat samansuuntaiset ja siksi näistä kahdesta tyylistä muodostettiin yksi profiili, ja se nimettiin Kuuntele potilasta-profiiliksi. Kuuntele potilasta-profiili vakiinnutetaan käytäntöön mentori-aktori-mallia hyödyntäen, jossa kokenut sairaanhoitaja ohjaa vähän puhelinohjausta toteuttanutta sairaanhoitajaa. Sairaanhoitajan osaamista kehitettiin elektiivisen leikkauspotilaan preoperatiivisessa puhelinohjauksessa suunnittelemalla heidän kanssaan yhdessä tehokas, empaattinen profiili ja näiden perusteella suunniteltu Kuuntele-potilasta -profiili. Sairaanhoitajan tulee erityisesti keskustelun ohella kuunnella potilasta, ja hänen tulee ottaa huomioon potilaan fyysisen terveyden lisäksi potilaan psyykkinen terveys toimenpiteeseen valmistautumisen ohjauksessa. Tulevaisuudessa kehitettyä Kuuntele potilasta-profiilia, ja sen edellyttämää sairaanhoitajan osaamista, voidaan hyödyntää esimerkiksi sairaalan eri osastoilla tai muissa sairaaloissa, kun suunnitellaan ja toteutetaan elektiivistä leikkauspotilaan preoperatiivista puhelinohjausta.