Huoltokorjaamon markkinointiviestintätutkimus ja kilpailija-analyysi
Leponen, Anniina (2019)
Leponen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111048
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää raskaan kaluston huoltokorjaamon markkinointiviestinnän tehokkuutta ja mielikuvia yrityksestä. Tämän lisäksi tehtiin kilpailija-analyysiä yrityksestä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä yrityksen markkinointiviestintäkeinoista ovat olleet tehokkaita, ja millaisia mielikuvia yrityksestä asiakkailla oli ennen asiointia ja asioinnin jälkeen.
Opinnäytetyö on tehty yrityksen tarpeeseen, sillä yrityksen markkinointia ja sen tehokkuutta ei ole koskaan tutkittu. Tutkimuksen tulosten avulla saadaan arvokasta tietoa, jolla yrityksen markkinointia voidaan tarkentaa ja tehostaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestintää ja sen osa-alueita. Toinen osa käsittelee mielikuvia ja niiden vaikutusta yritystoiminnassa ja markkinoinnissa.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena pääasiassa puhelimitse haastattelemalla ja sitä täydennettiin sähköpostilla. Kohderyhmänä oli toimeksiantajayrityksen asiakkaat. Tutkimukseen vastasi yhteensä 40 asiakasta. Tutkimukseen osallistujat jaettiin kahteen ryhmään asiakassegmentin perusteella ja tulokset on analysoitu erikseen molempien segmenttien osalta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakaspalvelun ja myynnin osa markkinointiviestinnässä on toimeksiantajayritykselle erittäin tärkeä, sillä suurin osa asiakkaista löytää yritykseen suositusten perusteella. Asiakkaiden mielikuvat eivät tutkimuksen perusteella olleet erityisen vahvoja, mutta positiivisia, mitä voidaan hyödyntää ja kehittää osana markkinointia.
Kilpailija-analyysin kohdalla saatiin selville, että toimeksiantajayritys sijoittuu kilpailijoihin verrattuna niin hinnan, laadun kuin huoltoon pääsyn osalta hieman keskitasoa korkeammalle.
Luku 5 on poistettu työn julkisesta versiosta, sillä se sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia.
Opinnäytetyö on tehty yrityksen tarpeeseen, sillä yrityksen markkinointia ja sen tehokkuutta ei ole koskaan tutkittu. Tutkimuksen tulosten avulla saadaan arvokasta tietoa, jolla yrityksen markkinointia voidaan tarkentaa ja tehostaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestintää ja sen osa-alueita. Toinen osa käsittelee mielikuvia ja niiden vaikutusta yritystoiminnassa ja markkinoinnissa.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena pääasiassa puhelimitse haastattelemalla ja sitä täydennettiin sähköpostilla. Kohderyhmänä oli toimeksiantajayrityksen asiakkaat. Tutkimukseen vastasi yhteensä 40 asiakasta. Tutkimukseen osallistujat jaettiin kahteen ryhmään asiakassegmentin perusteella ja tulokset on analysoitu erikseen molempien segmenttien osalta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakaspalvelun ja myynnin osa markkinointiviestinnässä on toimeksiantajayritykselle erittäin tärkeä, sillä suurin osa asiakkaista löytää yritykseen suositusten perusteella. Asiakkaiden mielikuvat eivät tutkimuksen perusteella olleet erityisen vahvoja, mutta positiivisia, mitä voidaan hyödyntää ja kehittää osana markkinointia.
Kilpailija-analyysin kohdalla saatiin selville, että toimeksiantajayritys sijoittuu kilpailijoihin verrattuna niin hinnan, laadun kuin huoltoon pääsyn osalta hieman keskitasoa korkeammalle.
Luku 5 on poistettu työn julkisesta versiosta, sillä se sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia.