Mediakasvatuksen vuosisuunnitelma : Taavetin päiväkoti : Esiopetusryhmä
Udd, Marianne (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111036
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa mediakasvatuksen vuosisuunnitelma esiopetusryhmälle Taavetin päiväkotiin. Opinnäytetyön lähtökohtana toimivat esiopetusryhmän kasvattajien kokemat haasteet mediakasvatuksen toteuttamisessa käytännön työssä, jolloin mediakasvatuksen toteuttamisen kehittäminen koettiin tarpeelliseksi. Toimeksiantajan kanssa käytyjen dialogisten keskustelujen kautta päädyttiin luomaan kehittämishankkeen kautta mediakasvatuksen vuosisuunnitelma esiopetusryhmälle kasvattajien toiveiden mukaisesti.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena konstruktivistisen mallin mukaisesti. Mediakasvatuksen vuosisuunnitelma toteutettiin yhteistyössä esiopetusryhmän kasvattajien kanssa käytyjen dialogisten keskustelujen kautta. Lisäksi mediakasvatuksen vuosisuunnitelman vaikuttavuutta sekä käytäntöön ja ryhmälle sopivuutta pyrit-tiin varmistamaan esiopetusryhmään kohdentuneen passiivisen, osallistuvan havainnoinnin ja esiopetusryhmän toimintaan osallistumisen kautta.
Mediakasvatuksen vuosisuunnitelman tavoitteena on olla käytännönläheinen, helppokäyttöinen ja selkeä työkalu mediakasvatuksen toteuttamiseen esiopetuksessa. Sen tavoitteena on innostaa kasvattajia mediakasvatuksen maailmaan sekä juurruttaa mediakasvatusta luonnolliseksi osaksi esiopetuksen arkea. Lisäksi mediakasvatuksen vuosisuunnitelman tavoitteena on tukea lasten mediataitojen ja medialukutaidon kehittymistä ja kouluvalmiuksia me-diataitojen suhteen.
Mediakasvatuksen vuosisuunnitelma sisältää kasvattajien toiveiden mukaisesti kymmenen suunnitelmallista ja ohjeistettua pedagogista tuokiota eri mediakasvatuksellisin teemoin, pedagogisten tuokioiden teemoihin liittyviä jatkotyöskentelyvinkkejä sekä mediakasvatuksen tueksi mediakasvatukseen liittyvien materiaalien, julkaisujen ja sivustojen esittelyjä.
Mediakasvatus on ajankohtainen aihe ja sen tärkeys tulee korostumaan tulevaisuudessa. Mediakasvatuksen vuosisuunnitelma tukee mediakasvatuksen toteutumista ja toteuttamista esiopetusryhmässä, tukee lasten mediataitojen kehittymistä sekä innostaa ja rohkaisee kasvattajia toteuttamaan mediakasvatusta yhdessä esiopetussuunnitelman perusteissa mainittuja laaja-alaisen osaamisen osa-alueita ja oppimiskokonaisuuksia
The purpose of the practice-based thesis was to produce a year plan of media education to a pre-primary education group. The bases of this thesis were challenges pre-primary educators had experienced while executing the media education in their work in pre-primary education. The challenges educators had experienced lead to a need to develop the media education in practice. A conclusion, which was made by dialogical conversations with the commissioner, was to create the year plan for media education considering educator’s wishes. The objective of this thesis, the year plan of media education, was to be practical, user friendly and an explicit tool for executing the media education and implant the media education to natural part of ordinary days in pre-primary education’s group. Additionally, the objective of the year plan was to support the improvement of children’s media skills and support those media skills which children will need in comprehensive school.
The practice-based thesis was executed by work-based project by constructivistic model. The year plan of media education was executed in co-operation with pre-primary education’s educators by dialogical conversations. The year plan’s effectivity and convenience to the group and practice were ensured by passive, committed observation and by practicing in action in pre-primary education’s group.
The year plan of media education includes ten pedagogical moments on different themes of media education, tips for the further work with media education, based on pedagogical moments and material’s, publication’s and site’s introductions for media education’s support.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena konstruktivistisen mallin mukaisesti. Mediakasvatuksen vuosisuunnitelma toteutettiin yhteistyössä esiopetusryhmän kasvattajien kanssa käytyjen dialogisten keskustelujen kautta. Lisäksi mediakasvatuksen vuosisuunnitelman vaikuttavuutta sekä käytäntöön ja ryhmälle sopivuutta pyrit-tiin varmistamaan esiopetusryhmään kohdentuneen passiivisen, osallistuvan havainnoinnin ja esiopetusryhmän toimintaan osallistumisen kautta.
Mediakasvatuksen vuosisuunnitelman tavoitteena on olla käytännönläheinen, helppokäyttöinen ja selkeä työkalu mediakasvatuksen toteuttamiseen esiopetuksessa. Sen tavoitteena on innostaa kasvattajia mediakasvatuksen maailmaan sekä juurruttaa mediakasvatusta luonnolliseksi osaksi esiopetuksen arkea. Lisäksi mediakasvatuksen vuosisuunnitelman tavoitteena on tukea lasten mediataitojen ja medialukutaidon kehittymistä ja kouluvalmiuksia me-diataitojen suhteen.
Mediakasvatuksen vuosisuunnitelma sisältää kasvattajien toiveiden mukaisesti kymmenen suunnitelmallista ja ohjeistettua pedagogista tuokiota eri mediakasvatuksellisin teemoin, pedagogisten tuokioiden teemoihin liittyviä jatkotyöskentelyvinkkejä sekä mediakasvatuksen tueksi mediakasvatukseen liittyvien materiaalien, julkaisujen ja sivustojen esittelyjä.
Mediakasvatus on ajankohtainen aihe ja sen tärkeys tulee korostumaan tulevaisuudessa. Mediakasvatuksen vuosisuunnitelma tukee mediakasvatuksen toteutumista ja toteuttamista esiopetusryhmässä, tukee lasten mediataitojen kehittymistä sekä innostaa ja rohkaisee kasvattajia toteuttamaan mediakasvatusta yhdessä esiopetussuunnitelman perusteissa mainittuja laaja-alaisen osaamisen osa-alueita ja oppimiskokonaisuuksia
The purpose of the practice-based thesis was to produce a year plan of media education to a pre-primary education group. The bases of this thesis were challenges pre-primary educators had experienced while executing the media education in their work in pre-primary education. The challenges educators had experienced lead to a need to develop the media education in practice. A conclusion, which was made by dialogical conversations with the commissioner, was to create the year plan for media education considering educator’s wishes. The objective of this thesis, the year plan of media education, was to be practical, user friendly and an explicit tool for executing the media education and implant the media education to natural part of ordinary days in pre-primary education’s group. Additionally, the objective of the year plan was to support the improvement of children’s media skills and support those media skills which children will need in comprehensive school.
The practice-based thesis was executed by work-based project by constructivistic model. The year plan of media education was executed in co-operation with pre-primary education’s educators by dialogical conversations. The year plan’s effectivity and convenience to the group and practice were ensured by passive, committed observation and by practicing in action in pre-primary education’s group.
The year plan of media education includes ten pedagogical moments on different themes of media education, tips for the further work with media education, based on pedagogical moments and material’s, publication’s and site’s introductions for media education’s support.