Litteraturöversikt över simulering som verktyg: Planerat scenario för att som småbarnspedagog ta upp oro och barnskyddsärenden i ett möte med vårdnashavarna
Björkqvist, Theresa; Katainen, Cecilia; Öhberg, Emil (2019)
Björkqvist, Theresa
Katainen, Cecilia
Öhberg, Emil
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111028
Tiivistelmä
Att som småbarnspedagog ta upp oro för barnet med dess vårdnadshavare upplevs ofta som svårt. Då oron är så stor att barnskyddsanmälan bör göras är det viktigt att klargöra barnskyddets funktion för vårdnadshavarna som kan ha fördomar fördomar om barnskyddet. Syftet med detta examensarbete är att redogöra för simuleringsteori samt beskriva hur simuleringar kan användas som ett verktyg för småbarnspedagog att öva denna typ av samtal.
Narrativ litteraturöversikt används som metod och i enlighet med dess struktur har följande frågeställningar skapats: Hur kunde simuleringar användas som verktyg inom det sociala området? Vad är det svåra men viktiga med att ta oro till tals för att skapa öppenhet och ett gott samarbete med vårdnadshavarna? Vilken information behöver vårdnadshavarna om barnskyddets stödåtgärder och hur förmedlar man informationen utan att uppröra vårdnadshavarna?
Resultatet av arbetet är en planerad simulering som kan användas som verktyg av småbarnspedagoger i arbetet. Kartlagd problematik och aktualiteter i arbetslivet framlägger bevis för scenariots relevans. Resultatet av teorin och det piloterade scenariot påvisar att det är möjligt att öva på att ta upp oro och barnskyddsärenden med vårdnadshavarna genom simulering. Varhaiskasvattajat kokevat yleensä huolen puheeksi ottamisen huoltajien kanssa vaikeaksi. Kun huoli on lastensuojeluilmoituksen suuruinen, on tärkeää selventää lastensuojelun toimintaa huoltajille. Opinnäytetyön tavoite ja tarkoitus on kuvailla simulaatioteoriaa ja selvittää, miten varhaiskasvattaja voi käyttää simulaatioita työkaluna harjoitellessaan tämän tyyppisiä keskusteluja.
Menetelmänä on käytetty narratiivista kirjallisuuskatsausta, ja sen tekotavan mukaan on kehitelty seuraavat tutkimuskysymykset: Miten simulaatioita voidaan käyttää työkaluna sosiaalialalla? Mikä on vaikeaa mutta tärkeää huolen puheeksi ottamisessa, kun pyritään avoimen ja hyvän yhteistyön luomiseen huoltajien kanssa? Mitä tietoa huoltajat tarvitsevat lastensuojelun tukitoimista, ja miten tieto ilmaistaan ilman huoltajien järkyttämistä?
Opinnäytetyön lopputulos on suunniteltu simulaatio, jota varhaiskasvattaja voi käyttää työkaluna. Kartoitetut työelämän ongelmat ja realiteetit tuovat esiin todisteita skenaarion merkityksellisyydestä. Teorian tulokset ja pilotoitu skenaario todistavat, että on madollista harjoitella huolen puheeksi ottamista lastensuojeluasioissa huoltajien kanssa simulaation avulla. To bring up concerns as an early childhood educator is often experienced as something difficult. When the concern is major, and a child welfare notification is required, it is important to elucidate the function of the child welfare service to the custodians as they can have preconceptions about the child welfare. The purpose of this thesis is to narrate the theory of simulation and how simulations can be used as a tool for the early childhood educator to practice these kinda of discussions.
Narrative literature review is used as a method and, according to its structure, the following questions were created: How could simulations be used as a tool within the fields of social services? What is difficult but important when bringing up concerns to create openness and a co-operation with the parents that work? What kind of information about child welfare services do the custodians need and how to convey the information without agitating the custodians?
The final product of this thesis consists of a planned simulation that could be used as a tool by early childhood educators, in the purpose of this thesis content. Mapped problems and typicals in working life produce evidence for the relevance of this scenario. The results of the theory and the pilot scenario show that it is possible to practice bringing up concerns about the child and child welfare services with the custodians through simulation.
Narrativ litteraturöversikt används som metod och i enlighet med dess struktur har följande frågeställningar skapats: Hur kunde simuleringar användas som verktyg inom det sociala området? Vad är det svåra men viktiga med att ta oro till tals för att skapa öppenhet och ett gott samarbete med vårdnadshavarna? Vilken information behöver vårdnadshavarna om barnskyddets stödåtgärder och hur förmedlar man informationen utan att uppröra vårdnadshavarna?
Resultatet av arbetet är en planerad simulering som kan användas som verktyg av småbarnspedagoger i arbetet. Kartlagd problematik och aktualiteter i arbetslivet framlägger bevis för scenariots relevans. Resultatet av teorin och det piloterade scenariot påvisar att det är möjligt att öva på att ta upp oro och barnskyddsärenden med vårdnadshavarna genom simulering.
Menetelmänä on käytetty narratiivista kirjallisuuskatsausta, ja sen tekotavan mukaan on kehitelty seuraavat tutkimuskysymykset: Miten simulaatioita voidaan käyttää työkaluna sosiaalialalla? Mikä on vaikeaa mutta tärkeää huolen puheeksi ottamisessa, kun pyritään avoimen ja hyvän yhteistyön luomiseen huoltajien kanssa? Mitä tietoa huoltajat tarvitsevat lastensuojelun tukitoimista, ja miten tieto ilmaistaan ilman huoltajien järkyttämistä?
Opinnäytetyön lopputulos on suunniteltu simulaatio, jota varhaiskasvattaja voi käyttää työkaluna. Kartoitetut työelämän ongelmat ja realiteetit tuovat esiin todisteita skenaarion merkityksellisyydestä. Teorian tulokset ja pilotoitu skenaario todistavat, että on madollista harjoitella huolen puheeksi ottamista lastensuojeluasioissa huoltajien kanssa simulaation avulla.
Narrative literature review is used as a method and, according to its structure, the following questions were created: How could simulations be used as a tool within the fields of social services? What is difficult but important when bringing up concerns to create openness and a co-operation with the parents that work? What kind of information about child welfare services do the custodians need and how to convey the information without agitating the custodians?
The final product of this thesis consists of a planned simulation that could be used as a tool by early childhood educators, in the purpose of this thesis content. Mapped problems and typicals in working life produce evidence for the relevance of this scenario. The results of the theory and the pilot scenario show that it is possible to practice bringing up concerns about the child and child welfare services with the custodians through simulation.