Jäsenkysely Pohjois-Karjalan Ekonomit ry:n jäsenille
Soininen, Noora (2019)
Soininen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111002
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kyselyn avulla Pohjois-Karjalan Ekonomit ry:n jäsenten tyytyväisyyttä yhdistykseen ja sen järjestämään toimintaan. Muita kyselyssä selvitettäviä asioita olivat jäsenten sen hetkiset tarpeet ja yhdistyksen viestinnän toimivuus. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Pohjois-Karjalan Ekonomit ry:lle.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Jäsenkysely tehtiin Webropol-tutkimustyökalulla, ja lähetettiin kaikille 251:lle yhdistyksen jäsenelle sähköpostitse eli kyseessä on kokonaistutkimus. Kyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 42 jäsentä. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, asiakastarpeita ja niiden selvittämistä sekä sähköistä viestintää. Tietoperusta yhdistetään tutkimuksessa saatuihin tuloksiin johtopäätöksissä.
Tutkimustuloksista todettiin kyselyyn vastanneiden jäsenten olevan tyytyväisiä yhdistykseen, sen tapahtumiin ja koulutuksiin. Tyytyväisiä oltiin viestintään: se koettiin oikea-aikaiseksi ja määrältään riittäväksi. Yhdistyksen järjestämiin koulutuksiin oltiin myös tyytyväisiä, mutta niiltä kaivattiin monipuolisuutta. Koska kyselyn vastausprosentti oli 16,7, ei tuloksia voida yleistää koskemaan koko jäsenistöä. Tutkimus on suuntaa antava. Yhdistys aikoo hyödyntää tutkimuksessa saatuja tuloksia oman toimintansa kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Jäsenkysely tehtiin Webropol-tutkimustyökalulla, ja lähetettiin kaikille 251:lle yhdistyksen jäsenelle sähköpostitse eli kyseessä on kokonaistutkimus. Kyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 42 jäsentä. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, asiakastarpeita ja niiden selvittämistä sekä sähköistä viestintää. Tietoperusta yhdistetään tutkimuksessa saatuihin tuloksiin johtopäätöksissä.
Tutkimustuloksista todettiin kyselyyn vastanneiden jäsenten olevan tyytyväisiä yhdistykseen, sen tapahtumiin ja koulutuksiin. Tyytyväisiä oltiin viestintään: se koettiin oikea-aikaiseksi ja määrältään riittäväksi. Yhdistyksen järjestämiin koulutuksiin oltiin myös tyytyväisiä, mutta niiltä kaivattiin monipuolisuutta. Koska kyselyn vastausprosentti oli 16,7, ei tuloksia voida yleistää koskemaan koko jäsenistöä. Tutkimus on suuntaa antava. Yhdistys aikoo hyödyntää tutkimuksessa saatuja tuloksia oman toimintansa kehittämiseen.