Mobiilinäytteenoton kokemuksien kartoittaminen NordLab Oulun aluelaboratoriossa : Carein Sample -päivystysnäytteenottosovellus
Haapakangas, Tarja; Huumonen, Hanna (2019)
Haapakangas, Tarja
Huumonen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111000
Tiivistelmä
NordLab Oulun aluelaboratorio otti käyttöön Mylabin Carein Sample -päivystysnäytteenottosovelluksen Oulun yliopistollisessa sairaalassa syyskuussa 2018. Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivystysnäytteenottosovelluksen käyttökokemuksien kartoittaminen ja vertaaminen perinteiseen päivystysnäytteenottomenetelmään. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä NordLab Oulun aluelaboratorion kanssa.
Tiedonkeruumenetelminä käytimme laboratoriohenkilökunnalle suunnattua Webropol-kyselyä sekä havainnointia. Saadun tutkimusaineiston perusteella selvitimme mobiilinäytteenoton kokemuksia, sekä sen hyötyjä, haittoja ja kehityskohteita. Kyselyssä vertasimme aikaa ennen ja jälkeen päivystysnäytteenoton sovelluksen käyttöönottoa. Havaintomme teimme näytekierrolla lokakuussa 2018. Tämän lisäksi keräsimme havaintoja myös määräaikaisessa työsuhteessa 10. – 23.12.2018.
Kyselyn tuloksista voitiin päätellä, että muutamasta esille tulleesta ongelmasta huolimatta mobiilinäytteenotto koettiin pääosin hyväksi ja näytteenottotyötä helpottavaksi. Vastauksista tuli selvästi ilmi, että mobiilinäytteenoton myötä puhelut vähenivät ja tätä kautta näytteenoton sujuvuus ja työrauha lisääntyivät. Päivystysaikaisen näytteenoton koettiin myös helpottuneen ja nopeutuneen. Positiivisena asiana koettiin myös otetun näytteen kuittauksen helppous, tarrojen tulostus paikan päällä sekä se, että tiedon päivystyspyynnöstä sai heti ilman välikäsiä.
Mobiilinäytteenotossa negatiiviseksi asiaksi koettiin päivystyspyyntöjen lisääntyminen ja virheellisesti tilatut päivystyspyynnöt. Tilanteet, joissa pyyntö oli tilattu sekä kierrolle että näytteenottosovellukseen, aiheuttivat turhia pistoja ja näytteenottajan turhaa kulkemista osastojen välillä. Mobiilinäytteenotto koettiin aamukierroilla hankalaksi, koska vain osalla näytteenottajista oli siihen tarkoitettu puhelin käytössä ja kiertonäytteiden lisäksi tuli seurata päivystyspyyntöjä sovelluksesta. Aamukierron aikana sovellukseen tullut päivystyspyyntö saattoi aiheuttaa kierron keskeytymisen ja hidastumisen.
Aamukierron hankaluuksien ratkaisuksi ehdotettiin, että osasto tulostaisi aamukierron aikana tilatut lisäpyyntötarrat ja ne tuotaisiin suoraan osastolla olevalle näytteenottajalle. Jos näytteenottaja ei ole enää osastolla, pyynnöt voisi siinä tapauksessa tilata mobiilisovellukseen. Päivystyspyyntöjen määrän normalisoimiseksi tarvittaisiin selkeät käytänteet siihen, mitkä ovat oikeasti kiireellisiä näytteitä ja mitkä eivät. Virheellisesti tilatut pyynnöt luultavasti vähenevät ajan myötä, kun osastot oppivat uuden käytänteen pyyntöjen tilaamisessa.
Tiedonkeruumenetelminä käytimme laboratoriohenkilökunnalle suunnattua Webropol-kyselyä sekä havainnointia. Saadun tutkimusaineiston perusteella selvitimme mobiilinäytteenoton kokemuksia, sekä sen hyötyjä, haittoja ja kehityskohteita. Kyselyssä vertasimme aikaa ennen ja jälkeen päivystysnäytteenoton sovelluksen käyttöönottoa. Havaintomme teimme näytekierrolla lokakuussa 2018. Tämän lisäksi keräsimme havaintoja myös määräaikaisessa työsuhteessa 10. – 23.12.2018.
Kyselyn tuloksista voitiin päätellä, että muutamasta esille tulleesta ongelmasta huolimatta mobiilinäytteenotto koettiin pääosin hyväksi ja näytteenottotyötä helpottavaksi. Vastauksista tuli selvästi ilmi, että mobiilinäytteenoton myötä puhelut vähenivät ja tätä kautta näytteenoton sujuvuus ja työrauha lisääntyivät. Päivystysaikaisen näytteenoton koettiin myös helpottuneen ja nopeutuneen. Positiivisena asiana koettiin myös otetun näytteen kuittauksen helppous, tarrojen tulostus paikan päällä sekä se, että tiedon päivystyspyynnöstä sai heti ilman välikäsiä.
Mobiilinäytteenotossa negatiiviseksi asiaksi koettiin päivystyspyyntöjen lisääntyminen ja virheellisesti tilatut päivystyspyynnöt. Tilanteet, joissa pyyntö oli tilattu sekä kierrolle että näytteenottosovellukseen, aiheuttivat turhia pistoja ja näytteenottajan turhaa kulkemista osastojen välillä. Mobiilinäytteenotto koettiin aamukierroilla hankalaksi, koska vain osalla näytteenottajista oli siihen tarkoitettu puhelin käytössä ja kiertonäytteiden lisäksi tuli seurata päivystyspyyntöjä sovelluksesta. Aamukierron aikana sovellukseen tullut päivystyspyyntö saattoi aiheuttaa kierron keskeytymisen ja hidastumisen.
Aamukierron hankaluuksien ratkaisuksi ehdotettiin, että osasto tulostaisi aamukierron aikana tilatut lisäpyyntötarrat ja ne tuotaisiin suoraan osastolla olevalle näytteenottajalle. Jos näytteenottaja ei ole enää osastolla, pyynnöt voisi siinä tapauksessa tilata mobiilisovellukseen. Päivystyspyyntöjen määrän normalisoimiseksi tarvittaisiin selkeät käytänteet siihen, mitkä ovat oikeasti kiireellisiä näytteitä ja mitkä eivät. Virheellisesti tilatut pyynnöt luultavasti vähenevät ajan myötä, kun osastot oppivat uuden käytänteen pyyntöjen tilaamisessa.