Hyvän hakijakokemuksen vahvistaminen Vincitillä: Miten nykyiset työntekijäkokemukset ja aiemmat hakijakokemukset voidaan huomioida RekryLaaSissa?
Alho, Tiina (2019)
Alho, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110988
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Vincitin työntekijä- ja hakijakokemuksia, ja miten näistä saatavaa palautetta voitaisiin hyödyntää kehitteillä olevaan RekryLaaSiin ja yleisesti Vincitin rekrytointiprosesseissa. Tämän tavoitteen pohjalta opinnäytetyöstä muodostui niin sanottu kaksiosainen kokonaisuus, missä työn ensimmäinen osio keskittyy Vincitin hakija- ja työntekijäkokemuksien kartoittamiseen, ja työn toinen osio RekryLaaSiin kehittämiseen. Työntekijä- ja hakijakokemuksia lähdettiin selvittämään kyselytutkimuksella, missä käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Kysely tehtiin Vincitin työntekijöille, jotka olivat aloittaneet työskentelyn Vincitillä viimeisen 11 kuukauden aikana. Kyselytutkimus sisälsi niin määrällisiä, kuin laadullisiakin kysymyksiä. Kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2019.
Opinnäytetyön toinen osio keskittyi RekryLaaSin kehittämiseen ja miten käyttäytymistaloustiede voidaan huomioida RekryLaaSin sisällössä. Tämän lisäksi RekryLaaSin suunnittelussa hyödynnettiin luonnollisesti tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksia. Kehitystyön tuloksena RekryLaaSia on tarkoitus pilotoida lähikuukausien aikana. Opinnäytetyössä on hyödynnetty myös kahta Vincitin työntekijän haastattelua, jotta opinnäytetyöhön pystyttiin saamaan riittävää asiantuntemusta Vincitin LaaS- ja RekryLaaS-palveluista, sekä Vincitin nykyisestä rekrytointiprosessista.
Vahvimpana tietoperustana tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty käyttäytymistaloustiedettä, ja miten tämän voi huomioida erityisesti RekryLaasin näkökulmasta, mutta myös muissa Vincitin rekrytointiprosessin kosketuspisteissä. Työssä käsitellään lyhyesti myös palvelumuotoilua, sillä palvelumuotoilua hyödynnetään LaaSin (ja sitä kautta RekryLaaSin) sisällönsuunnittelussa, joten tästä syystä palvelumuotoilun sisällyttäminen on perusteltua. Näiden lisäksi opinnäytetyössä esitellään myös rekrytoinnin nykytilaa, sekä rekrytoinnin hyviä käytäntöjä näiden ollessa keskeinen osa hyvää hakijakokemusta.
Tehdyllä kyselyllä saatiin vastaukset keskeisiin tutkimuskysymyksiin. Vincitin työnantajamielikuvassa oli tapahtunut pientä laskua nykyhetken ja rekrytointiprosessia edeltävän työnantajamielikuvan välillä. Tähän voi vaikuttaa moni seikka, joita on analysoitu tarkemmin tässä opinnäytetyössä. Laskeneesta työnantajamielikuvasta huolimatta, Vincitin rekrytointiprosessia arvioitiin hyväksi, ellei jopa parhaaksi missä työntekijät olivat olleet. Rekrytointiprosessin nopeutta myös arvostettiin. Tutkimuksen kohderyhmä ja aineisto oli kuitenkin sen verran suppea, että tuloksista ei voi tehdä yleistyksiä. Näin ollen tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää parhaiten Vincitin hakija- ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen.
Nykyhetken haasteena on, että vaikka hakijakokemuksen merkityksestä puhutaan paljon, niin konkreettiset teot hakijakokemuksen parantamiseksi ovat jääneet vähäiseksi. Näin ollen opinnäytetyön tekijänä toivon tämän työn herättävän kiinnostuksen hakijakokemuksien konkreettisiin parannuksiin myös muissa organisaatioissa.
Opinnäytetyön toinen osio keskittyi RekryLaaSin kehittämiseen ja miten käyttäytymistaloustiede voidaan huomioida RekryLaaSin sisällössä. Tämän lisäksi RekryLaaSin suunnittelussa hyödynnettiin luonnollisesti tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksia. Kehitystyön tuloksena RekryLaaSia on tarkoitus pilotoida lähikuukausien aikana. Opinnäytetyössä on hyödynnetty myös kahta Vincitin työntekijän haastattelua, jotta opinnäytetyöhön pystyttiin saamaan riittävää asiantuntemusta Vincitin LaaS- ja RekryLaaS-palveluista, sekä Vincitin nykyisestä rekrytointiprosessista.
Vahvimpana tietoperustana tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty käyttäytymistaloustiedettä, ja miten tämän voi huomioida erityisesti RekryLaasin näkökulmasta, mutta myös muissa Vincitin rekrytointiprosessin kosketuspisteissä. Työssä käsitellään lyhyesti myös palvelumuotoilua, sillä palvelumuotoilua hyödynnetään LaaSin (ja sitä kautta RekryLaaSin) sisällönsuunnittelussa, joten tästä syystä palvelumuotoilun sisällyttäminen on perusteltua. Näiden lisäksi opinnäytetyössä esitellään myös rekrytoinnin nykytilaa, sekä rekrytoinnin hyviä käytäntöjä näiden ollessa keskeinen osa hyvää hakijakokemusta.
Tehdyllä kyselyllä saatiin vastaukset keskeisiin tutkimuskysymyksiin. Vincitin työnantajamielikuvassa oli tapahtunut pientä laskua nykyhetken ja rekrytointiprosessia edeltävän työnantajamielikuvan välillä. Tähän voi vaikuttaa moni seikka, joita on analysoitu tarkemmin tässä opinnäytetyössä. Laskeneesta työnantajamielikuvasta huolimatta, Vincitin rekrytointiprosessia arvioitiin hyväksi, ellei jopa parhaaksi missä työntekijät olivat olleet. Rekrytointiprosessin nopeutta myös arvostettiin. Tutkimuksen kohderyhmä ja aineisto oli kuitenkin sen verran suppea, että tuloksista ei voi tehdä yleistyksiä. Näin ollen tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää parhaiten Vincitin hakija- ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen.
Nykyhetken haasteena on, että vaikka hakijakokemuksen merkityksestä puhutaan paljon, niin konkreettiset teot hakijakokemuksen parantamiseksi ovat jääneet vähäiseksi. Näin ollen opinnäytetyön tekijänä toivon tämän työn herättävän kiinnostuksen hakijakokemuksien konkreettisiin parannuksiin myös muissa organisaatioissa.