Drivkrafterna bakom affärsverksamhetens partnerskap : En litteraturstudie
Bäckman, Mikael (2019)
Bäckman, Mikael
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110899
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att utreda ifall representanter för de motsatta sidor som organisationer bildar i inköpar-leverantörsrelationer har olika syn på de drivkrafter som är verksamma i de partnerskap som bildas inom affärsrelationer. Då står det mer och mer klart att de affärer som idag görs inte sker enbart på basen av den billigaste offerten utan man söker det mest värdegivande alternativet att samverka med.
Informationssökningen gjordes på basen av definierade sökord som gav träffar i 2052 artiklar vars abstrakt utvärderades. På basen av abstraktutvärderingen godkändes 32 artiklar. Slutligen utgjordes analyshelheten av 16 artiklar. Genom att utföra en litteraturstudie med induktiv innehållsanalys jämfördes innehållet i de 16 vetenskapliga artiklarna av kvalitativ eller kvantitativ sort. Dessa artiklar hade alla en koppling till någotdera av ämnen drivkrafter eller partnerskap samt tangerade långt även värdeuppfattningen hos de två parterna.
I studien kunde det konstateras att även om drivkrafter och partnerskap förekom i flera av studierna som faktorer till samverkan mellan företag, så var det i samband med olika värdeuppfattningar som den var mest frekvent förekommande i affärsrelationerna. Dock visade det sig att ingen enskild faktor var markant mera förkommande bland värderingarna än någon annan. Dessutom kunde det på basen av forskningsresultaten konstateras att båda parter i förhållandet upplevde partnerskapet mer positivt än negativt.
I framtiden kunde det vara intressant att se hur en deduktiv analys av materialet i fråga skulle te sig samt vilka olikheter och likheter man skulle få fram genom att göra en kvantitativ analys av samma artiklar.
Informationssökningen gjordes på basen av definierade sökord som gav träffar i 2052 artiklar vars abstrakt utvärderades. På basen av abstraktutvärderingen godkändes 32 artiklar. Slutligen utgjordes analyshelheten av 16 artiklar. Genom att utföra en litteraturstudie med induktiv innehållsanalys jämfördes innehållet i de 16 vetenskapliga artiklarna av kvalitativ eller kvantitativ sort. Dessa artiklar hade alla en koppling till någotdera av ämnen drivkrafter eller partnerskap samt tangerade långt även värdeuppfattningen hos de två parterna.
I studien kunde det konstateras att även om drivkrafter och partnerskap förekom i flera av studierna som faktorer till samverkan mellan företag, så var det i samband med olika värdeuppfattningar som den var mest frekvent förekommande i affärsrelationerna. Dock visade det sig att ingen enskild faktor var markant mera förkommande bland värderingarna än någon annan. Dessutom kunde det på basen av forskningsresultaten konstateras att båda parter i förhållandet upplevde partnerskapet mer positivt än negativt.
I framtiden kunde det vara intressant att se hur en deduktiv analys av materialet i fråga skulle te sig samt vilka olikheter och likheter man skulle få fram genom att göra en kvantitativ analys av samma artiklar.