Kesko Logistiikan palvelulinja pienille tavarantoimittajille
Tynkkynen, Toni (2019)
Tynkkynen, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110863
Tiivistelmä
Viime vuosina ovat päivittäistavarakaupan markkinoissa ja markkinoinnissa olleet erittäin voimakkaasti esillä lähi- ja luomuruokatrendit. Tämän sektorin tuottajat ovat monesti pieniä toimijoita, joilla on haasteita jakeluverkostojensa kanssa. Suurin haaste on niillä toimijoilla, jotka eivät ole tavarantoimittajasuhteessa tukkuliikkeeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä ja luoda päivittäistavaralogistiikkaprosessiin malli, jolla varmistetaan kustannustehokas ja asiakkaan tarpeista johdettu prosessi pien-ten tavarantoimittajien logistiikasta.
Teoreettisessa viitekehyksessä lähestytään ongelmaa ratkaisukeskeisen myyntiprosessin näkökulmasta.
Empiirisessä osuudessa suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus asiakastyytyväisyystutki-muksena Kesko Logistiikan olemassa oleville merkittäville asiakkaille. Tutkimuksessa kyse-lyjä lähetettiin 33 kpl ja vastauksia saatiin 17. Lisäksi avattiin ja kuvattiin Kesko Logistiikan logistiset prosessit ja painoarvotettiin ne kuormittavuuden mukaan osa-alueittain.
Opinnäytetyössä saavutettiin tärkein tavoite eli pienille vailla tavarantoimittajastatusta Keskossa toimiville tavarantoimittajille löytyi ratkaisu, miten heidän materiaalivirtansa saadaan tehokkaasti kytkettyä Kesko Logistiikan prosesseihin. Lisäksi kuvattiin koko logis-tiikan rahtien BtoB myyntiprosessi kokonaisuutena sekä määriteltiin organisaatiosta vas-tuuhenkilöt kaikille prosessin vaiheille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä ja luoda päivittäistavaralogistiikkaprosessiin malli, jolla varmistetaan kustannustehokas ja asiakkaan tarpeista johdettu prosessi pien-ten tavarantoimittajien logistiikasta.
Teoreettisessa viitekehyksessä lähestytään ongelmaa ratkaisukeskeisen myyntiprosessin näkökulmasta.
Empiirisessä osuudessa suoritettiin kvantitatiivinen tutkimus asiakastyytyväisyystutki-muksena Kesko Logistiikan olemassa oleville merkittäville asiakkaille. Tutkimuksessa kyse-lyjä lähetettiin 33 kpl ja vastauksia saatiin 17. Lisäksi avattiin ja kuvattiin Kesko Logistiikan logistiset prosessit ja painoarvotettiin ne kuormittavuuden mukaan osa-alueittain.
Opinnäytetyössä saavutettiin tärkein tavoite eli pienille vailla tavarantoimittajastatusta Keskossa toimiville tavarantoimittajille löytyi ratkaisu, miten heidän materiaalivirtansa saadaan tehokkaasti kytkettyä Kesko Logistiikan prosesseihin. Lisäksi kuvattiin koko logis-tiikan rahtien BtoB myyntiprosessi kokonaisuutena sekä määriteltiin organisaatiosta vas-tuuhenkilöt kaikille prosessin vaiheille.