Uuden hyvinvointipalvelukonseptin luominen palvelumuotoilun keinoin
Hasa, Hanna (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010818
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka tavoitteena oli luoda konsepti uudenlaiselle hyvinvointipalvelulle palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilun kehittämisote valikoitui ihmislähtöisenä innovointiprosessina uuden palvelukonseptin luomisen välineeksi, koska se lähestyy uuden palvelun luomista yhtä aikaa analyyttisesti, että intuitiivisesti tutkien. Tutkimuksen teoriapohjassa tarkasteltiin kokonaisvaltaista hyvinvointia, palvelumuotoilua ja uuden palvelun luomista ihmislähtöisesti. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin perehdyttiin psyykkisen hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta ja liiketoimintanäkökulmia wellness- ja hyvinvointialalla selvitettiin kuluttajien odotusten muuttumisen ja heille tarjottavien palvelujen näkökulmista.
Opinnäytetyön lähestymistapa vastasi konstruktiivista tutkimusta palvelumuotoilun kehittämisotteella. Kehittämistyö tuotti tietoa ja lisäsi ymmärrystä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä ja palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämisestä uuden hyvinvointipalvelukonseptin luomisprosessissa. Opinnäytetyö edusti laadullista tutkimusta. Tutkimuksen tiedonhankinta oli kokonaisvaltaista ja analyysi sekä tulokset yhdistettiin käytännön kokeiluiksi kahdessa workshoptyöskentelyssä. Kaksi workshop-päivää toteutettiin keväällä 2019 ja niiden tavoitteena oli löytää uudelle hyvinvointipalvelulle kehittämiskelpoisin palvelukonsepti. Toisessa workshop-päivässä valittiin yksi palvelukonsepti jatkokehitystä varten ja konseptin mallintaminen aloitettiin käytännössä. Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä ja viemällä läpi neljä palvelumuotoiluprosessin perusvaihetta: ymmärrys ja kiteyttäminen sekä palvelukonseptin ideointi, konseptin seulonta ja konkretistointi. Työn ulkopuolelle rajattiin konseptin testaus yhteiskehittämisen avulla, arviointi ja käytännön toteutus.
Uuden palvelun luomisprosessissa palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen havaittiin erinomaiseksi tavaksi selvittää ihmisten tarpeita. Kehittämistyön luotettavuutta lisättiin niin, että tietoa kerättiin laajasti eri lähteistä ennen workshoptyöskentelyä. Uuden palvelukonseptin suunnitteluajureista tärkeimmiksi nimettiin stressinhallinta ja tasapainon löytäminen arjessa. Workshoptyöskentelyn tuloksena syntyivät suunnitteluajureiden lisäksi kuvaus uudesta hyvinvointipalvelukonseptista, uuden konseptin Value Proposition Canvas ja Business Model Canvas sekä palvelun käyttäjien asiakasprofiilit. Palvelumuotoilu soveltui monipuolisuutensa vuoksi uuden palvelukonseptin luomiseen erinomaisesti, koska sen avulla voidaan löytää ihmisten todellisiin tarpeisiin soveltuvia ratkaisuja, jotka edesauttavat ihmisten hyvinvointia ja työssä jaksamista. Uuden palvelukonseptin konkretistointi helposti viestittävään muotoon onnistui tuoteutettujen mallien avulla hyvin. Uusi hyvinvointipalvelukonsepti toimii perustana liiketoimintasuunnitelman laatimiselle ja mahdollisen palveluliiketoiminnan aloittamiselle.
Opinnäytetyön lähestymistapa vastasi konstruktiivista tutkimusta palvelumuotoilun kehittämisotteella. Kehittämistyö tuotti tietoa ja lisäsi ymmärrystä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä ja palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämisestä uuden hyvinvointipalvelukonseptin luomisprosessissa. Opinnäytetyö edusti laadullista tutkimusta. Tutkimuksen tiedonhankinta oli kokonaisvaltaista ja analyysi sekä tulokset yhdistettiin käytännön kokeiluiksi kahdessa workshoptyöskentelyssä. Kaksi workshop-päivää toteutettiin keväällä 2019 ja niiden tavoitteena oli löytää uudelle hyvinvointipalvelulle kehittämiskelpoisin palvelukonsepti. Toisessa workshop-päivässä valittiin yksi palvelukonsepti jatkokehitystä varten ja konseptin mallintaminen aloitettiin käytännössä. Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä ja viemällä läpi neljä palvelumuotoiluprosessin perusvaihetta: ymmärrys ja kiteyttäminen sekä palvelukonseptin ideointi, konseptin seulonta ja konkretistointi. Työn ulkopuolelle rajattiin konseptin testaus yhteiskehittämisen avulla, arviointi ja käytännön toteutus.
Uuden palvelun luomisprosessissa palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen havaittiin erinomaiseksi tavaksi selvittää ihmisten tarpeita. Kehittämistyön luotettavuutta lisättiin niin, että tietoa kerättiin laajasti eri lähteistä ennen workshoptyöskentelyä. Uuden palvelukonseptin suunnitteluajureista tärkeimmiksi nimettiin stressinhallinta ja tasapainon löytäminen arjessa. Workshoptyöskentelyn tuloksena syntyivät suunnitteluajureiden lisäksi kuvaus uudesta hyvinvointipalvelukonseptista, uuden konseptin Value Proposition Canvas ja Business Model Canvas sekä palvelun käyttäjien asiakasprofiilit. Palvelumuotoilu soveltui monipuolisuutensa vuoksi uuden palvelukonseptin luomiseen erinomaisesti, koska sen avulla voidaan löytää ihmisten todellisiin tarpeisiin soveltuvia ratkaisuja, jotka edesauttavat ihmisten hyvinvointia ja työssä jaksamista. Uuden palvelukonseptin konkretistointi helposti viestittävään muotoon onnistui tuoteutettujen mallien avulla hyvin. Uusi hyvinvointipalvelukonsepti toimii perustana liiketoimintasuunnitelman laatimiselle ja mahdollisen palveluliiketoiminnan aloittamiselle.