Sosiaalisen median opas teknisen alan yritykselle
Rajamäki, Tapio (2019)
Rajamäki, Tapio
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010815
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa opas yritysten käyttöön eri sosiaalisen median kanavien käytön aloittamiseen markkinointitarkoituksessa. Toimeksiantajana on Techlevel Oy, joka on teknisen alan maahantuontia B2B-kauppaa harjoittava yritys. Yrityksellä ei työtä aloitettaessa ollut merkittävästi toimintaa sosiaalisessa mediassa, mutta kiinnostus sosiaalisen median käyttöön oli suuri. Teknisen kaupan alalla sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on vielä hyvin vähäistä. Työ on oppaana hyödyllinen myös muille teknisen kaupan alan yrityksille, koska toiminta ja markkinointi sosiaalisen median alustoilla, on kuitenkin toimialasta riippumatta samanlaista.
Tärkeä osa sosiaalisen median käytön aloittamisessa on eri alustojen tärkeimpien toimintojen ja algoritmien toiminnan ymmärtäminen, jotta voidaan varmistaa yrityksen päivitysten näkyminen mahdollisimman monelle. Koska menestyksekästä toimintaa sosiaalisessa mediassa on vaikea aloittaa ilman hyvää suunnittelua, sisältää tämä opinnäytetyö myös teoriaa markkinointisuunnitelmasta. Työhön on liitetty myös aloitukseen tähtäävä markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritystä varten.
Oppaassa on yksityiskohtaisesti selvitetty eri sosiaalisen median kanavien oleellinen toiminta ja pohdittu erilaisen markkinointisisällön ja päivitysten taustaa ja teoriaa sekä sitä, miten ne soveltuvat Techlevelin toimintaan. Työn liitteenä on tuotettu markkinointisuunnitelma, jonka pohjalta yrityksen on helppo suunnitella resurssit, joita sosiaalisen median käytön aloitukseen tarvitaan. Samalla varmistetaan, että toiminta pysyy jatkuvana.
Tärkeä osa sosiaalisen median käytön aloittamisessa on eri alustojen tärkeimpien toimintojen ja algoritmien toiminnan ymmärtäminen, jotta voidaan varmistaa yrityksen päivitysten näkyminen mahdollisimman monelle. Koska menestyksekästä toimintaa sosiaalisessa mediassa on vaikea aloittaa ilman hyvää suunnittelua, sisältää tämä opinnäytetyö myös teoriaa markkinointisuunnitelmasta. Työhön on liitetty myös aloitukseen tähtäävä markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritystä varten.
Oppaassa on yksityiskohtaisesti selvitetty eri sosiaalisen median kanavien oleellinen toiminta ja pohdittu erilaisen markkinointisisällön ja päivitysten taustaa ja teoriaa sekä sitä, miten ne soveltuvat Techlevelin toimintaan. Työn liitteenä on tuotettu markkinointisuunnitelma, jonka pohjalta yrityksen on helppo suunnitella resurssit, joita sosiaalisen median käytön aloitukseen tarvitaan. Samalla varmistetaan, että toiminta pysyy jatkuvana.