Vanhempien osallisuus avoimessa varhaiskasvatuksessa
Ek, Susanna (2019)
Ek, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010735
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tutkittiin vanhempien osallisuutta Kouvolan avoimessa varhaiskasvatuksessa. Osallisuuden tärkeimpinä tarkastelun lähtökohtina ovat Shierin porrasmalli ja yhteisöllinen ja kokemuksellinen näkökulma. Avoin varhaiskasvatus on matalakynnyksinen, maksuton ja avoin Kouvolan kaupungin tarjoama palvelu perheille ja muille lasta hoitaville aikuisille.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat ajattelemaan uudella tavalla toiminnan suunnittelua ja ottamaan uusia toimintatapoja käyttöön. Opinnäytteen tarkoitus oli löytää malli, joka vastaa vanhempien osallisuuden tarpeita olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa, sekä saada tietoa siitä, miten vanhemmat haluavat kehittää osallisuuden toimintatapoja.
Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1. Miten osallisuustori -malli lisää vanhempien osallisuutta avoimessa varhaiskasvatuksessa? 2. Mitä mieltä lapsiperheet ovat osallisuuden toteutumisesta avoimessa varhaiskasvatuksessa? 3. Miten perheet haluaisivat kehittää osallisuutta edistäviä toimintatapoja?
Tutkimusote on laadullinen kehittämistutkimus. Osallisuustorilla kysyttiin vanhemmilta ideoita ja näkemyksiä toiminnasta. Osallisuustorin toteutumista arvioitiin vanhempien palautteen ja henkilökunnan havaintojen avulla. Kyselyn avulla etsittiin vastausta toteutuneesta osallisuudesta Kouvolan avoimessa varhaiskasvatuksessa. Se, miten vanhemmat haluavat kehittää osallisuuden toimintatapoja (osatekijöitä, elementtejä), selvitettiin haastattelun avulla.
Osallisuustori lisäsi vanhempien aktiivisuutta ja osallisuutta. Osa vanhemmista haluaisi jatkaa keskustellen antamistaan ideoista ja ottaa vastuuta toteuttamisesta. Vanhemmat arvioivat erityisesti asiakaslähtöisyyden, yhteisöllisyyden ja vanhemmuuden tukemisen hyviksi. Vanhemmilla oli erilaisia mielipiteitä vaikuttamisen tarpeistaan. Osa kokee suunnitteluun osallistumisen tärkeäksi ja osa haluaa vain osallistua toimintaan. Avoimen varhaiskasvatuksen tulee ottaa huomioon vanhempien erilaiset tarpeet osoittaa osallisuuttaan. Tärkeimmiksi kehittämisen kohteiksi vanhemmat nimesivät yhteisöllisyyden ja vanhemmuuden tukemisen. Yhteisiä kokemuksia vanhemmat toivovat saavansa suunnitellusta toiminnasta, teemakeskusteluista ja yhdessä tekemisestä. Vanhemmat toivovat ammattilaisen näkökulmaa lastensa kehittymiseen ja läsnäoloa vuorovaikutustilanteissa.
Tämän tutkimuksen tuloksista hyötyy avoin varhaiskasvatus Kouvolassa. He voivat kehittää tapaa ottaa vanhemmat mukaan suunnitteluun ja vastuun jakamiseen.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat ajattelemaan uudella tavalla toiminnan suunnittelua ja ottamaan uusia toimintatapoja käyttöön. Opinnäytteen tarkoitus oli löytää malli, joka vastaa vanhempien osallisuuden tarpeita olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa, sekä saada tietoa siitä, miten vanhemmat haluavat kehittää osallisuuden toimintatapoja.
Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1. Miten osallisuustori -malli lisää vanhempien osallisuutta avoimessa varhaiskasvatuksessa? 2. Mitä mieltä lapsiperheet ovat osallisuuden toteutumisesta avoimessa varhaiskasvatuksessa? 3. Miten perheet haluaisivat kehittää osallisuutta edistäviä toimintatapoja?
Tutkimusote on laadullinen kehittämistutkimus. Osallisuustorilla kysyttiin vanhemmilta ideoita ja näkemyksiä toiminnasta. Osallisuustorin toteutumista arvioitiin vanhempien palautteen ja henkilökunnan havaintojen avulla. Kyselyn avulla etsittiin vastausta toteutuneesta osallisuudesta Kouvolan avoimessa varhaiskasvatuksessa. Se, miten vanhemmat haluavat kehittää osallisuuden toimintatapoja (osatekijöitä, elementtejä), selvitettiin haastattelun avulla.
Osallisuustori lisäsi vanhempien aktiivisuutta ja osallisuutta. Osa vanhemmista haluaisi jatkaa keskustellen antamistaan ideoista ja ottaa vastuuta toteuttamisesta. Vanhemmat arvioivat erityisesti asiakaslähtöisyyden, yhteisöllisyyden ja vanhemmuuden tukemisen hyviksi. Vanhemmilla oli erilaisia mielipiteitä vaikuttamisen tarpeistaan. Osa kokee suunnitteluun osallistumisen tärkeäksi ja osa haluaa vain osallistua toimintaan. Avoimen varhaiskasvatuksen tulee ottaa huomioon vanhempien erilaiset tarpeet osoittaa osallisuuttaan. Tärkeimmiksi kehittämisen kohteiksi vanhemmat nimesivät yhteisöllisyyden ja vanhemmuuden tukemisen. Yhteisiä kokemuksia vanhemmat toivovat saavansa suunnitellusta toiminnasta, teemakeskusteluista ja yhdessä tekemisestä. Vanhemmat toivovat ammattilaisen näkökulmaa lastensa kehittymiseen ja läsnäoloa vuorovaikutustilanteissa.
Tämän tutkimuksen tuloksista hyötyy avoin varhaiskasvatus Kouvolassa. He voivat kehittää tapaa ottaa vanhemmat mukaan suunnitteluun ja vastuun jakamiseen.