Opas korjaamolle sähköautojen huolto- ja korjaustoiminnan aloittamiseen
Karhulahti, Markus (2019)
Karhulahti, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010691
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehdään kartoitus ja koulutussuunnitelma Vehon kuorma- ja linja-autokorjaamolle sähköajoneuvon huolto- ja korjaustoiminnan aloittamista varten. Kartoituksen pääaiheena on Mercedes-Benz eCitaro -kaupunkilinja-auto, joka vaatii mittavat valmistelut koulutuksen ja korjaamon kalustamisen osalta.
Opinnäytetyön tarkoitus on olla korjaamon edustajaa varten laadittu opas, jolla saadaan näkemys siitä, kuinka mittavat valmistelut joudutaan ottamaan huomioon, mikäli aloitetaan huolto- ja korjaustoiminta sähköajoneuvoille.
Opinnäytetyössä valmistetaan Veho Ylästön korjaamo tehtaan testiautoa varten sekä tutkitaan, mitä kaikkea tulee miettiä ennen asiakasautojen saapumista. Vehon korjaamo kartoitettiin aikaisempien työkaluhankitojen ja koulutusten osalta sekä mekaanikot koulutettiin koulutusohjelman mukaisesti ensimmäisen tason korkeajänniteperehdytyksellä.
Lisäksi työssä kuvataan pääpiirteittäin, miten raskas sähköajoneuvo (eCitaro) eroaa kevytkalustosta (eVito) korkeajännitejärjestelmän ja työturvallisuuden osalta.
Opinnäytetyön tarkoitus on olla korjaamon edustajaa varten laadittu opas, jolla saadaan näkemys siitä, kuinka mittavat valmistelut joudutaan ottamaan huomioon, mikäli aloitetaan huolto- ja korjaustoiminta sähköajoneuvoille.
Opinnäytetyössä valmistetaan Veho Ylästön korjaamo tehtaan testiautoa varten sekä tutkitaan, mitä kaikkea tulee miettiä ennen asiakasautojen saapumista. Vehon korjaamo kartoitettiin aikaisempien työkaluhankitojen ja koulutusten osalta sekä mekaanikot koulutettiin koulutusohjelman mukaisesti ensimmäisen tason korkeajänniteperehdytyksellä.
Lisäksi työssä kuvataan pääpiirteittäin, miten raskas sähköajoneuvo (eCitaro) eroaa kevytkalustosta (eVito) korkeajännitejärjestelmän ja työturvallisuuden osalta.