Sähköisen asioinnin strategialähtöisen kehittämisosaamisen arviointi
Heikkilä, Susanne (2019)
Heikkilä, Susanne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010668
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä on lähtenyt liikkeelle sosiaali– ja terveydenhuollon digitalisaation aiheuttamasta työelämän muutoksesta.
Työntekijöiltä odotetaan perustyön lisäksi entistä enemmän aktiivista osallistumista organisaation kehittämiseen ja strategian toteuttamiseen. Sähköiset palvelut nähdään terveydenhuollossa strategisten tavoitteiden toteutumisen mahdollistajina. Terveydenhuollon työntekijät, hoitotyön ammattilaiset, ovat usein asiakkaiden ensikontakti terveydenhuollossa myös sähköisiä asiointipalveluita käytettäessä. Jotta sähköinen asiointi kehittyy paitsi asiakaslähtöisesti, ja vastaa organisaatioiden tarpeisiin ja strategisiin tavoitteisiin – ovat terveydenhuollon ammattilaiset keskeisessä asemassa palveluiden digitalisoimisessa ja sähköisten palveluiden asiakaslähtöisessä kehittämisessä.
Digitalisaation edellyttämää osaamista on kartoitettu aikaisemmin, mutta Strategialähtöinen kehittämisosaaminen vaatii monitahoista osaamista, jota ei ole vielä tutkittu. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää mittari, jolla voidaan arvioida hoitotyöntekijöiden strategialähtöistä kehittämisosaamista. Kehittämistyön tavoitteena on, että kehitetty mittari on sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden käytettävissä ja sen avulla voidaan arvioida työntekijätason sähköisen asioinnin kehittämisen yhteyttä organisaation strategiaan ja sen pohjalta kehittää sähköistä asiointia.
Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisella menetelmällä. Ilmiön kuvaaminen ja siihen liittyvien osa-alueiden arviointi tehtiin sisällönanalyysin avulla, jonka jälkeen muodostettiin mittari osa-alueiden kartoittamiseksi. Strategialähtöisen kehittämisosaamisen osa-alueiksi muodostuivat strategian tunteminen ja ymmärtäminen, työntekijän sitoutuminen ja kehittämisosaaminen ja kokemukset sähköisestä asioinnista. Näiden arvioimiseksi kehittämistehtävässä luotiin mittari, jolla voidaan arvioida hoitotyöntekijöiden kokemuksia osa-aleuiden toteutumisesta. Arviointimittaria voidaan hyödyntää hoitotyön ammattilaisten sähköiseen asiointiin liittyvän osaamisen ja koulutustarpeen arvioimisessa, sähköisen asioinnin edistämisen keinojen arvioinnissa ja määrittelyssä, sekä organisaation sisäisen strategiaviestinnän kehittämisessä.
Kehittämistehtävässä tavoitettiin sille asetetut tavoitteet. Jatkokehittämisen kohteeksi nousi mittarin eli kyselyn toteuttaminen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa, ja selvittää näyttäytyvätkö tässä kehittämistehtävässä esiin nostetut strategialähtöisen sähköisen asioinnin kehittämisosaamisen osa-alueet organisaatioissa.
Työntekijöiltä odotetaan perustyön lisäksi entistä enemmän aktiivista osallistumista organisaation kehittämiseen ja strategian toteuttamiseen. Sähköiset palvelut nähdään terveydenhuollossa strategisten tavoitteiden toteutumisen mahdollistajina. Terveydenhuollon työntekijät, hoitotyön ammattilaiset, ovat usein asiakkaiden ensikontakti terveydenhuollossa myös sähköisiä asiointipalveluita käytettäessä. Jotta sähköinen asiointi kehittyy paitsi asiakaslähtöisesti, ja vastaa organisaatioiden tarpeisiin ja strategisiin tavoitteisiin – ovat terveydenhuollon ammattilaiset keskeisessä asemassa palveluiden digitalisoimisessa ja sähköisten palveluiden asiakaslähtöisessä kehittämisessä.
Digitalisaation edellyttämää osaamista on kartoitettu aikaisemmin, mutta Strategialähtöinen kehittämisosaaminen vaatii monitahoista osaamista, jota ei ole vielä tutkittu. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää mittari, jolla voidaan arvioida hoitotyöntekijöiden strategialähtöistä kehittämisosaamista. Kehittämistyön tavoitteena on, että kehitetty mittari on sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden käytettävissä ja sen avulla voidaan arvioida työntekijätason sähköisen asioinnin kehittämisen yhteyttä organisaation strategiaan ja sen pohjalta kehittää sähköistä asiointia.
Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisella menetelmällä. Ilmiön kuvaaminen ja siihen liittyvien osa-alueiden arviointi tehtiin sisällönanalyysin avulla, jonka jälkeen muodostettiin mittari osa-alueiden kartoittamiseksi. Strategialähtöisen kehittämisosaamisen osa-alueiksi muodostuivat strategian tunteminen ja ymmärtäminen, työntekijän sitoutuminen ja kehittämisosaaminen ja kokemukset sähköisestä asioinnista. Näiden arvioimiseksi kehittämistehtävässä luotiin mittari, jolla voidaan arvioida hoitotyöntekijöiden kokemuksia osa-aleuiden toteutumisesta. Arviointimittaria voidaan hyödyntää hoitotyön ammattilaisten sähköiseen asiointiin liittyvän osaamisen ja koulutustarpeen arvioimisessa, sähköisen asioinnin edistämisen keinojen arvioinnissa ja määrittelyssä, sekä organisaation sisäisen strategiaviestinnän kehittämisessä.
Kehittämistehtävässä tavoitettiin sille asetetut tavoitteet. Jatkokehittämisen kohteeksi nousi mittarin eli kyselyn toteuttaminen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa, ja selvittää näyttäytyvätkö tässä kehittämistehtävässä esiin nostetut strategialähtöisen sähköisen asioinnin kehittämisosaamisen osa-alueet organisaatioissa.