Miten pienelintarvikeyritys saa tuotteensa kaupan valikoimiin?
Matila, Kaisa; Järvelä, Marja-Liisa; Korhonen, Kirsi; Muilu, Toivo; Välimaa, Anna-Liisa (2019)
Matila, Kaisa
Järvelä, Marja-Liisa
Korhonen, Kirsi
Muilu, Toivo
Välimaa, Anna-Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010665
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan monimuotoinen, noin 20 erilaista alatoimialaa käsittävä elintarviketeollisuus on yksi maakunnan suurimmista toimialoista. Ala on kuitenkin pienyritysvaltainen. Laajempia ja vakaampia markkinoita haetaan mm. vähittäiskauppojen kanssa tehtävän yhteistyön kautta.
ELYKE – Elintarvikealan yritysten tarpeet Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen yhtenä tavoitteena oli selvittää, miten pienelintarvikeyritys saa tuotteensa kaupan valikoimiin ja mitä yhteistyö vähittäiskaupan kanssa edellyttää. Selvitys toteutettiin aiemman kirjallisuuden ja hankkeessa toteutettujen haastattelujen pohjalta. Haastattelujen kohderyhmänä olivat kotimaan kahden suurimman päivittäistavarakauppatoimijan, K- ja S-ryhmän, edustajat.
Yhteistyö vähittäiskaupan kanssa kiinnostaa pienelintarvikeyrityksiä, jotka tuovat kaupan valikoimiin paikallisia erikoistuotteita ja ylläpitävät kotimaisen elintarviketuotannon monimuotoisuutta. Kauppa kuitenkin asettaa tiettyjä vaatimuksia tuotteille ja toiminnalle. ja Näiden vaatimusten tunteminen parantaa pienelintarvikeyrityksen mahdollisuutta saada tuotteensa kaupan hyllylle ja säilyttää paikkansa valikoimissa. Esimerkiksi pienelintarvikeyritysten toiminnan tueksi kehitetyn tuotekortin avulla yritys voi arvioida tuotteensa valikoimiin pääsyn mahdollisuuksia samoilla kriteereillä, joita kauppa käyttää arvioidessaan uusia tuotteita. Tuotteeseen ja tuotepakkaukseen liittyvien odotusten lisäksi tavarantoimittajan tulee varmistaa, että toimitusvolyymit täyttävät kaupan asettamat vaatimukset. Jakelumallista sovitaan yhteistyössä kaupan kanssa.
ELYKE – Elintarvikealan yritysten tarpeet Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen yhtenä tavoitteena oli selvittää, miten pienelintarvikeyritys saa tuotteensa kaupan valikoimiin ja mitä yhteistyö vähittäiskaupan kanssa edellyttää. Selvitys toteutettiin aiemman kirjallisuuden ja hankkeessa toteutettujen haastattelujen pohjalta. Haastattelujen kohderyhmänä olivat kotimaan kahden suurimman päivittäistavarakauppatoimijan, K- ja S-ryhmän, edustajat.
Yhteistyö vähittäiskaupan kanssa kiinnostaa pienelintarvikeyrityksiä, jotka tuovat kaupan valikoimiin paikallisia erikoistuotteita ja ylläpitävät kotimaisen elintarviketuotannon monimuotoisuutta. Kauppa kuitenkin asettaa tiettyjä vaatimuksia tuotteille ja toiminnalle. ja Näiden vaatimusten tunteminen parantaa pienelintarvikeyrityksen mahdollisuutta saada tuotteensa kaupan hyllylle ja säilyttää paikkansa valikoimissa. Esimerkiksi pienelintarvikeyritysten toiminnan tueksi kehitetyn tuotekortin avulla yritys voi arvioida tuotteensa valikoimiin pääsyn mahdollisuuksia samoilla kriteereillä, joita kauppa käyttää arvioidessaan uusia tuotteita. Tuotteeseen ja tuotepakkaukseen liittyvien odotusten lisäksi tavarantoimittajan tulee varmistaa, että toimitusvolyymit täyttävät kaupan asettamat vaatimukset. Jakelumallista sovitaan yhteistyössä kaupan kanssa.