Visual Effects in SideFX Houdini
Saario, Ville (2019)
Saario, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010630
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan Houdini 3D-ohjelmaan ja tuotetaan lyhyt animaatio käyttäen sen perusominaisuuksia. Ohjelma ei ollut aikaisemmin tuttu joten työhön kuului ohjelman opettelu. Aluksi työssä käydään lyhyesti läpi mitä tarkoitetaan visuaalisilla tehosteilla. Tämän jälkeen tutustutaan päällisin puolin ohjelmistoon ja syihin miksi juuri se valittiin opeteltavaksi. Lopuksi tuotettu animaatio puretaan vaihe kerrallaan auki. Animaation sisältö valittiin, jotta samalla kertaa voitaisin käyttää useita ohjelman eri ominaisuuksia. Animaatio koostuu neljästä pääosasta: neste-, fysiikka-, partikkeli-, ja savusimulaatiosta.
Nestesimulaatiota varten luodaan lähteet nesteelle ja mallinnetaan kristalli sekä animoidut viivat joita pitkin neste ohjataan. Fysiikkasimulaatiossa kristalli murretaan erikokoisiksi palasiksi kahta eri tapaa käyttäen. Kristallinsirpaleille määritellään nopeus, jotta kristalli räjähtää kappaleiksi. Sirpaleista synnytetään partikkeleita, joita simulaatiossa liikutetaan erilaisin keinoin. Savusimulaatiossa jäljellä olevat isommat kristallin palaset vähitellen katoavat erittäen savua. Työ renderöidään PNG-kuvatiedostoiksi käyttäen Houdinin omaa Mantra-renderöijää ja muutetaan videoksi käyttäen ilmaista Blender-ohjelmaa. The objective of this Bachelor’s thesis was to learn the 3D software Houdini and produce a short animation using its basic functions. The program was not previously familiar. First is a small introduction to the term Visual Effects. This is followed by an overview of Houdini itself and the reasons for choosing this program for the thesis. Finally, the animation project is broken down part by part. The contents of the animation were chosen so a wide variety of the program’s features could be used. The animation consists of four main parts: fluid, physics, particle, and smoke simulations.
For the fluid simulation, sources were created for emitting the fluid. A crystal was also modeled as well as animated lines for guiding the fluid. In the physics simulation, the crystal was fractured into different sized shards using two different methods. The shards were given velocity so the crystal explodes apart. Particles were birthed from the smaller shards that were then given additional motion in the simulation. In the smoke simulation, the remaining large shards were eroded away while generating smoke. The project was rendered into PNG-files using Mantra, Houdini’s own renderer and edited into a video file with the free program Blender.
Nestesimulaatiota varten luodaan lähteet nesteelle ja mallinnetaan kristalli sekä animoidut viivat joita pitkin neste ohjataan. Fysiikkasimulaatiossa kristalli murretaan erikokoisiksi palasiksi kahta eri tapaa käyttäen. Kristallinsirpaleille määritellään nopeus, jotta kristalli räjähtää kappaleiksi. Sirpaleista synnytetään partikkeleita, joita simulaatiossa liikutetaan erilaisin keinoin. Savusimulaatiossa jäljellä olevat isommat kristallin palaset vähitellen katoavat erittäen savua. Työ renderöidään PNG-kuvatiedostoiksi käyttäen Houdinin omaa Mantra-renderöijää ja muutetaan videoksi käyttäen ilmaista Blender-ohjelmaa.
For the fluid simulation, sources were created for emitting the fluid. A crystal was also modeled as well as animated lines for guiding the fluid. In the physics simulation, the crystal was fractured into different sized shards using two different methods. The shards were given velocity so the crystal explodes apart. Particles were birthed from the smaller shards that were then given additional motion in the simulation. In the smoke simulation, the remaining large shards were eroded away while generating smoke. The project was rendered into PNG-files using Mantra, Houdini’s own renderer and edited into a video file with the free program Blender.