Polttokennotekniikoiden käyttö laivassa
Ahto, Janne (2019)
Ahto, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää polttokennotekniikan käyttöä laivaympäris-tössä. Työn aihe tuli Rauma Marine Constructions:lta.
Polttokennoja käytetään tänä päivänä pienissä kannettavissa laitteissa aina voimala-käyttöön saakka. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin laivakäyttöön.
Maailmalla polttokenno on varustettu muutamaan alukseen tuottamaan sähkö- ja läm-pöenergiaa. Tekniikka on olemassa ja tuotekehitystä tehdään jatkuvasti useilla eri toi-mijoilla. Pääasiallisesti polttokennolla toimivia aluksia ei vielä ole, mutta hybri-disovelluksia on jo olemassa.
Tässä opinnäytetyössä esitettiin historiaa, teoriaa, olemassa olevia sovelluksia, vaih-toehtoja laivakäyttöön sekä luokituslaitoksen vähimmäissäännöstöä.
Vuonna 2016 Pariisin ilmastosopimuksessa tavoitteeksi asetettiin ilmaston lämpene-misen rajaaminen alle 1,5 asteeseen suhteessa esiteolliseen aikaan. Tämä velvoittaa alentamaan kasvihuonepäästöjä ja siten tekniikan kehittämistä vähäpäästöisempään suuntaan. Kemian teollisuudesta syntyy vuosittain paljon vetyä sivutuotteena, joten kokonaishiilijalanjälki sen osalta on lähes nolla.
Johtopäätöksenä voitiin havaita, että tämän hetkisen saatavuuden ja infrastruktuurin mukaan, paras sovellus polttokennon polttoaineeksi olisi LNG.
The purpose of this thesis is to find out of fuel cell technology in ship environment.
The idea of this thesis came from Rauma Marine Constructions. Nowadays, fuel cells are used in small portable devices, up to the point of power plant. (Fuel cells are used from the smallest portable devices up to the largest power plants nowadays.) This the-sis focuses on fuel cells use in ship environment.
Few vessels in the world are equipped with fuel cell technology the produce electricity and heat energy. The technology is already here and the research and development work is proceeding. There are currently no fuel cell ship yet, but hybrid applications already exist.
This thesis presents history, theory, existing application, alternatives to ship use and the minimum standards for classification societies.
In 2016, the Paris Climate Agreement set the goal of limiting global warming to less than 1.5 degrees relative to pre-industrial time. This requires a reduction in greenhouse gas emissions and hence the development of technology towards a more low-emission approach. The chemical industry generates a lot of hydrogen, which could be used in energy production dissipating almost zero carbon footprint.
According to infrastructure and availability of LNG, can be seen that the best solution for fuel cell would be that.
Polttokennoja käytetään tänä päivänä pienissä kannettavissa laitteissa aina voimala-käyttöön saakka. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin laivakäyttöön.
Maailmalla polttokenno on varustettu muutamaan alukseen tuottamaan sähkö- ja läm-pöenergiaa. Tekniikka on olemassa ja tuotekehitystä tehdään jatkuvasti useilla eri toi-mijoilla. Pääasiallisesti polttokennolla toimivia aluksia ei vielä ole, mutta hybri-disovelluksia on jo olemassa.
Tässä opinnäytetyössä esitettiin historiaa, teoriaa, olemassa olevia sovelluksia, vaih-toehtoja laivakäyttöön sekä luokituslaitoksen vähimmäissäännöstöä.
Vuonna 2016 Pariisin ilmastosopimuksessa tavoitteeksi asetettiin ilmaston lämpene-misen rajaaminen alle 1,5 asteeseen suhteessa esiteolliseen aikaan. Tämä velvoittaa alentamaan kasvihuonepäästöjä ja siten tekniikan kehittämistä vähäpäästöisempään suuntaan. Kemian teollisuudesta syntyy vuosittain paljon vetyä sivutuotteena, joten kokonaishiilijalanjälki sen osalta on lähes nolla.
Johtopäätöksenä voitiin havaita, että tämän hetkisen saatavuuden ja infrastruktuurin mukaan, paras sovellus polttokennon polttoaineeksi olisi LNG.
The purpose of this thesis is to find out of fuel cell technology in ship environment.
The idea of this thesis came from Rauma Marine Constructions. Nowadays, fuel cells are used in small portable devices, up to the point of power plant. (Fuel cells are used from the smallest portable devices up to the largest power plants nowadays.) This the-sis focuses on fuel cells use in ship environment.
Few vessels in the world are equipped with fuel cell technology the produce electricity and heat energy. The technology is already here and the research and development work is proceeding. There are currently no fuel cell ship yet, but hybrid applications already exist.
This thesis presents history, theory, existing application, alternatives to ship use and the minimum standards for classification societies.
In 2016, the Paris Climate Agreement set the goal of limiting global warming to less than 1.5 degrees relative to pre-industrial time. This requires a reduction in greenhouse gas emissions and hence the development of technology towards a more low-emission approach. The chemical industry generates a lot of hydrogen, which could be used in energy production dissipating almost zero carbon footprint.
According to infrastructure and availability of LNG, can be seen that the best solution for fuel cell would be that.