Kuntotutkimusprosessi tuotteistamisen näkökulmasta
Romppanen, Aleksi (2019)
Romppanen, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuntotutkimusprosessi tuotteistamisen näkökulmasta. Työ käsitteli betonisten julkisivu- ja parvekerakenteiden kuntotutkimusprosessia ja sen tuotteistamista. Opinnäytetyön aiheen sain Suomen Talokeskus Oy:ltä, kun yrityksessä pohdittiin palvelujen tuotteistamista ja vakiintuneiden käytäntöjen dokumentoimista. Opinnäytetyön lopputuloksena tuotteistettiin betonijulkisivun kuntotutkimus yrityksessä.
Betonijulkisivujen kuntotutkimuksen tarkoitus on selvittää betonisissa julkisivu- ja parvekerakenteissa olevia vaurioita eri menetelmin. Käytettäviä menetelmiä ovat kohteen suunnitelma-asiakirjojen tarkastelu, silmämääräinen tarkastelu ja kohteella suoritettavat kenttätutkimukset laboratorioanalyyseineen. Kuntotutkimusprosessi koostuu selkeistä j usein toistuvista vaiheista, jolloin palvelun tuotteistaminen ja dokumentoiminen ovat kannattavaa.
Kuntotutkimusprosessin tuotteistamisen tarkoituksena on kehittää omaa toimintaa ja parantaa asiakkaan palvelukokemusta. Palvelun tuottamaa katetta parannetaan helpottamalla myymistä, parantamalla omaa asemaa kilpailijoihin nähden ja tekemällä omasta toiminnasta ketterämpää. Kaikki palvelun tuottamiseen liittyvät vaiheet dokumentoidaan jatkuvuuden varmistamiseksi ja oman toiminnan parantamiseksi.
Betonijulkisivujen kuntotutkimuksen tarkoitus on selvittää betonisissa julkisivu- ja parvekerakenteissa olevia vaurioita eri menetelmin. Käytettäviä menetelmiä ovat kohteen suunnitelma-asiakirjojen tarkastelu, silmämääräinen tarkastelu ja kohteella suoritettavat kenttätutkimukset laboratorioanalyyseineen. Kuntotutkimusprosessi koostuu selkeistä j usein toistuvista vaiheista, jolloin palvelun tuotteistaminen ja dokumentoiminen ovat kannattavaa.
Kuntotutkimusprosessin tuotteistamisen tarkoituksena on kehittää omaa toimintaa ja parantaa asiakkaan palvelukokemusta. Palvelun tuottamaa katetta parannetaan helpottamalla myymistä, parantamalla omaa asemaa kilpailijoihin nähden ja tekemällä omasta toiminnasta ketterämpää. Kaikki palvelun tuottamiseen liittyvät vaiheet dokumentoidaan jatkuvuuden varmistamiseksi ja oman toiminnan parantamiseksi.