KÄSITYÖTAIDON MERKITYS JA PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN AIKUISILLE TAITO-KÄSITYÖKOULULAISILLE
Ruuttunen, Paula (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ruuttunen, Paula
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910571
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee käsityön taiteen perusopetuksessa opiskelevien aikuisten suhdetta kädentaitoihin ja käsityöhön. Työn tarkoituksena on kehittää aikuisten Taito-käsityökoulun toimintaa vastaamaan aikuisopiskelijoiden tarpeita itsensä kehittämiseen käsityössä ja muotoilussa.
Taitojärjestön käsityökoulut ovat taiteen perusopetusta käsityössä. Paikalliset Taitoyhdistykset vastaavat opetuksesta omalla toiminta-alueellaan. Taiteen perusopetus on suunniteltu toteutettavaksi etupäässä lapsille ja nuorille. Opinnäytetyössä kehitetään käsityön taiteen perusopetusta aikuisopiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön perustan muodostaa kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan käsityön asemaa ja käsityö- ja muotoilukoulutuksen tilaa ja tulevaisuutta yleensä. Opinnäytetyön kehittämisaihiot perustuvat Savon Taito- käsityökoulussa tehtyihin aikuisopiskelijoiden haastatteluihin. Haastatteluaineisto kerättiin syksyn 2018 aikana. Haastatteluaineisto analysoitiin ja haastatteluista nousi esille kolme jaettua merkitystä: sosiaalisuus, jatkuvuus ja oikeiden, aitojen käsitöiden tekeminen.
Merkitysten avulla luotiin kolme kehittämisaihiota. Mestariluokalla syvennytään yhteen materiaaliin ja luodaan edellytykset jatkaa ja syventää opintojaan ammattilaisten ohjauksessa. Kertaamalla syvemmälle -aihiossa opiskellaan ryhmissä, jossa opiskelijat ovat eri vaiheissa opintojaan, mikä pitää yllä ryhmän sosiaalisuutta. Käsityötaidottomien käsityökoulussa tarjotaan mahdollisuus niille, joilla ei ole käsitöiden tekemisen kokemusta tai se on jäänyt vajavaiseksi.
Käytettyä menetelmää ja sen perusteella esitettyjä palveluaihioita voidaan kehittää Taito-käsityökouluissa paikallisten tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan.
Taitojärjestön käsityökoulut ovat taiteen perusopetusta käsityössä. Paikalliset Taitoyhdistykset vastaavat opetuksesta omalla toiminta-alueellaan. Taiteen perusopetus on suunniteltu toteutettavaksi etupäässä lapsille ja nuorille. Opinnäytetyössä kehitetään käsityön taiteen perusopetusta aikuisopiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön perustan muodostaa kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan käsityön asemaa ja käsityö- ja muotoilukoulutuksen tilaa ja tulevaisuutta yleensä. Opinnäytetyön kehittämisaihiot perustuvat Savon Taito- käsityökoulussa tehtyihin aikuisopiskelijoiden haastatteluihin. Haastatteluaineisto kerättiin syksyn 2018 aikana. Haastatteluaineisto analysoitiin ja haastatteluista nousi esille kolme jaettua merkitystä: sosiaalisuus, jatkuvuus ja oikeiden, aitojen käsitöiden tekeminen.
Merkitysten avulla luotiin kolme kehittämisaihiota. Mestariluokalla syvennytään yhteen materiaaliin ja luodaan edellytykset jatkaa ja syventää opintojaan ammattilaisten ohjauksessa. Kertaamalla syvemmälle -aihiossa opiskellaan ryhmissä, jossa opiskelijat ovat eri vaiheissa opintojaan, mikä pitää yllä ryhmän sosiaalisuutta. Käsityötaidottomien käsityökoulussa tarjotaan mahdollisuus niille, joilla ei ole käsitöiden tekemisen kokemusta tai se on jäänyt vajavaiseksi.
Käytettyä menetelmää ja sen perusteella esitettyjä palveluaihioita voidaan kehittää Taito-käsityökouluissa paikallisten tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan.