Ensihoitajaopiskelijoiden liikunta- ja ergonomiakoulutus ammattikorkeakouluissa: Kvalitatiivinen teemahaastattelututkimus
Peltonen, Anna; Ståhlberg, Carolin (2019)
Peltonen, Anna
Ståhlberg, Carolin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910565
Tiivistelmä
Ensihoito on alana vaativa. Työ on fyysisesti raskasta, ja vaatii ensihoitajalta hyvää fyysistä kuntoa. Ensihoitajia koulutetaan kahdeksassa ammattikorkeakoulussa ympäri Suomea. Koulutus perustuu sairaanhoitajan koulutusohjelmaan. Ammattikorkeakoulut päättävät itse opintosuunnitelmistaan, mikä saattaa asettaa opiskelijat eri asemiin siitä, miten fyysisen kunnon, liikunnan ja ergonomian koulutusta painotetaan kouluissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten ammattikorkeakoulut valmistavat opiskelijoitaan alan fyysisiin vaatimuksiin. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Miten korkeakoulut valmistavat ensihoitajaopiskelijoitaan työelämän fyysisiin vaatimuksiin sekä miten korkeakoulujen liikunnan ja ergonomian painotus opetuksessa eroavat toisistaan. Työn teoreettinen lähtökohta kytkeytyy konstruktivistiseen käsitykseen ihmisestä ja oppimisesta. Kirjallisuuskatsauksen tarkoitus oli valaista ja selventää lukijalle mitä ensihoito on, mitkä työn kuormitustekijät ovat ja kuinka fyysinen kunto työn suorittamiseen vaikuttaa. Lisäksi työssä haluttiin korostaa fyysisen kunnon ja sen testaamisen tärkeyttä myös muilla pelastusalan ammattilaisilla. Menetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua, jossa korkeakoulujen edustajia haastateltiin valintakokeiden sekä opintosuunnitelman fyyisen kunnon painotuksesta. Haastatteluun osallistui viisi koulua. Haastattelut transkriptoitiin ja analysoitiin Kirsti Malterudin (2001) kvalitatiivisen sisältöanalyysin mukaisesti. Tulokset osoittavat, että korkeakoulujen välillä on paljon eroja niin liikunnan kuin ergonomiankin painotuksessa sekä sisäänpääsykokeissa että opetuksessa. Valintakokeissa ainoastaan yksi koulu testaa hakijoiden fyysistä kuntoa, eivätkä koulut tarjoa opiskelijoilleen liikuntakasvatusta. Ergonomiaa painotetaan koulutuksessa enemmän, sillä tämä kuuluu sairaanhoitajan perusopintoihin. Koulut painottavat opiskelijoiden omaa vastuuta omasta kunnostaan, ja haluavat korostaa opiskelijoiden ohjaamista ja tukemista terveellisen ja liikunnallisen elämäntyylin saavuttamiseksi.