Osallisuus-projekti
Kivioja, Soila; Puskala, Maria (2019)
Kivioja, Soila
Puskala, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810501
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli projektiopinnäytetyö, jonka tilaajana oli Pajulinnun päiväkoti. Osallisuus-projektin tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa lasten osallisuutta monipuolisten menetelmien avulla Pajulinnun päiväkodin 3–5-vuotiaiden Västäräkki-ryhmässä.
Tarkoituksena oli toteuttaa lasten kanssa yhdessä suunniteltu projekti lapsikokousten ja interventioiden avulla. Ryhmän lapset olivat mukana ideoinnissa, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lapset äänestivät interventioiden teemaksi eläimet, joka toimi jokai-sen intervention teemana. Interventioiden aiheina olivat leikki, liikkuminen, oppiminen ja tutkiminen sekä taide. Pedagogisen dokumentoinnin avulla lapsille ja heidän huoltajilleen koottiin dokumentti, joka pohjautui interventioihin.
Osallisuus-projekti perustui varhaiskasvatussuunnitelmaan, varhaiskasvatuslakiin, YK:n lasten oikeuksiin, varhaiskasvatuksen käsikirjaan sekä sosionomin (AMK) varhaiskasvatuskompetensseihin.
Tarkoituksena oli toteuttaa lasten kanssa yhdessä suunniteltu projekti lapsikokousten ja interventioiden avulla. Ryhmän lapset olivat mukana ideoinnissa, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lapset äänestivät interventioiden teemaksi eläimet, joka toimi jokai-sen intervention teemana. Interventioiden aiheina olivat leikki, liikkuminen, oppiminen ja tutkiminen sekä taide. Pedagogisen dokumentoinnin avulla lapsille ja heidän huoltajilleen koottiin dokumentti, joka pohjautui interventioihin.
Osallisuus-projekti perustui varhaiskasvatussuunnitelmaan, varhaiskasvatuslakiin, YK:n lasten oikeuksiin, varhaiskasvatuksen käsikirjaan sekä sosionomin (AMK) varhaiskasvatuskompetensseihin.