Suutarin lapselle kengät – sisäisen viestinnän strategia Toimittajat ilman rajoja ry:lle
Tuominen, Nelli (2019)
Tuominen, Nelli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810499
Tiivistelmä
Aikana, jona abstraktit ja aineettomat tuotantotekijät ovat nousseet taloudessa perinteisen pääoman rinnalle, on organisaatioiden herättävä kehittämään viestintäänsä. Tämä pätee niin voitonhuumaisessa yritysmaailmassa kuin voittoa tavoittelemattomalla järjestökentällä. Sisäisen viestinnän paikka hierarkkisesti ei aina ole ollut ulkoisen viestinnän rinnalla. Kuitenkin viime vuosina viestinnän ammattilaisetkin ovat tunnustaneet sisäisen viestinnän merkityksen yhä tärkeämpänä osana yritysten ja yhteisöjen viestintää. Toimiva sisäinen viestintä mahdollistaa yhteisön visiota tukevan viestin välittymisen ulospäin ja on täten avain menestykseen. Tässä opinnäytetyössä on laadittu produktina sisäisen viestinnän strategian Toimittajat ilman rajoja -järjestön Suomen osastolle. Strategian tavoitteena on parantaa järjestön sisäistä kommunikaatiota, mikä mahdollistaa järjestölle pääsyn sen tavoittelemaan toiminnan ja tunnettuuden kasvattamiseen. Työn teoreettinen osa tarkastelee organisaatioviestintää erityisesti sisäisen viestinnän näkökulmasta keskittyen viestinnän ilmapiiriin, viestintästrategian merkitykseen ja viestintäkanaviin. Teoreettinen viitekehys on mahdollistanut tutkimuksen toiminnallisen osuuden, jossa on kartoitettu järjestön sisäisen viestinnän nykytilaa. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä on käytetty kahta puolistrukturoitua haastattelua sekä kyselylomaketta. Teemahaastattelut ovat mahdollistaneet relevantin ja kattavan analyysin järjestön sisäisen viestinnän nykytilasta. Kyselylomake puolestaan tuo kvalitatiiviseen tutkimukseen kvantitatiivisen dimension, mikä osaltaan vahvistaa ja validoi tekemäni johtopäätökset haastattelujen analyysistä sekä lähdeaineistosta. Tutkimuksen pohjalta tehty sisäisen viestinnän strategia on järjestön ensimmäinen. Tekijä toivoo sitä käytettävän pysyvänä, päivitettävänä pohjana järjestön sisäisen viestinnän suunnittelussa. Tutkimus osoittaa, että sisäisen viestinnän strategia on omiaan selkeyttämään ja parantamaan viestinnän ilmapiiriä myös pienessä järjestössä. Hyvä ja johdonmukainen strategia tunnistaa kohdeorganisaation tarpeet ja mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja kasvattamisen.