Nuorten voimavarat näkyväksi Höntsä toiminnalla
Järvirinne, Nadja; Laukka, Noora (2019)
Järvirinne, Nadja
Laukka, Noora
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051810497
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ Nadja Järvirinne & Noora Laukka
Nuorten voimavarat näkyväksi höntsätoiminnalla
Sivut 51 ja liitteet 1
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK) -diakoni
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Höntsä-silta eteenpäin! -hankkeen vertaisohjaajakoulutuksiin osallistuneiden nuorten ilon ja voimaantumisen näkymistä höntsätoiminnan aikana Oulussa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä kokevatko nuoret iloa ja voimaantumista osallistuessaan höntsätoimintaan ja miten se ilmeni nuorissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston materiaali kerättiin havainnoimalla ja valokuvaamalla toimintaa. Vertaisohjaajakoulutukseen osallistuvien määrä oli jokaisella koulutus kerralla noin kolmekymmentä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuja havainnoija menetelmää ja tavoitteena oli selvittää, kuinka tutkittavat käyttäytyvät ja toimivat toistensa kanssa.
Aineistoa tarkastellessa voidaan nähdä yhteys höntsätoiminnan ja osallistujien kokeman ilon välillä. Höntsätoiminta vaikuttaa voimaannuttavasti vertaisohjaajakoulutukseen osallistuviin nuoriin. Ilo ja voimaantuminen näkyivät nuorten osallistuessa vapaaehtoiseen toimintaan muun muassa sitoutumisessa, yhteistyössä ja innostuneisuudessa sekä luovuuden käyttämisessä taide-, kulttuuri-, ja liikuntalähtöisissä menetelmissä.
ABSTRACT
Nadja Järvirinne & Noora Laukka
Making young people’s resourses visible through Höntsä operation
51 pages and 1 appendix
Spring 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree in Social Services, Diaconal Work
The purpose of this thesis was to study the project Höntsä – a bridge forward! to see the prospects of joy and empowerment of youth who participated in peer educator training during their operations in Oulu, Finland. The goal was to get information about whether youth experience joy and empowerment when they participate in the activity and how it manifests itself in the youth.
The study was carried out as a qualitative study. The material was collected by observing and photographing the operation. The amount of youth participating in training of fellow instructors was about thirty each time. The material was gathered using the participant observation method and the objective was to clarify how the ones to be examined behave and operate with each other.
When examining the material, a connection could be seen between the Höntsä activity and the joy felt by the youth. The Höntsä activity also affected fellow instructor train-ees by empowering them. The joy and empowerment could be seen when the young people participated in the voluntary activities with commitment and participated in art, culture and physical education with enthusiasm.
Nuorten voimavarat näkyväksi höntsätoiminnalla
Sivut 51 ja liitteet 1
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK) -diakoni
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Höntsä-silta eteenpäin! -hankkeen vertaisohjaajakoulutuksiin osallistuneiden nuorten ilon ja voimaantumisen näkymistä höntsätoiminnan aikana Oulussa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä kokevatko nuoret iloa ja voimaantumista osallistuessaan höntsätoimintaan ja miten se ilmeni nuorissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston materiaali kerättiin havainnoimalla ja valokuvaamalla toimintaa. Vertaisohjaajakoulutukseen osallistuvien määrä oli jokaisella koulutus kerralla noin kolmekymmentä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuja havainnoija menetelmää ja tavoitteena oli selvittää, kuinka tutkittavat käyttäytyvät ja toimivat toistensa kanssa.
Aineistoa tarkastellessa voidaan nähdä yhteys höntsätoiminnan ja osallistujien kokeman ilon välillä. Höntsätoiminta vaikuttaa voimaannuttavasti vertaisohjaajakoulutukseen osallistuviin nuoriin. Ilo ja voimaantuminen näkyivät nuorten osallistuessa vapaaehtoiseen toimintaan muun muassa sitoutumisessa, yhteistyössä ja innostuneisuudessa sekä luovuuden käyttämisessä taide-, kulttuuri-, ja liikuntalähtöisissä menetelmissä.
ABSTRACT
Nadja Järvirinne & Noora Laukka
Making young people’s resourses visible through Höntsä operation
51 pages and 1 appendix
Spring 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor's Degree in Social Services, Diaconal Work
The purpose of this thesis was to study the project Höntsä – a bridge forward! to see the prospects of joy and empowerment of youth who participated in peer educator training during their operations in Oulu, Finland. The goal was to get information about whether youth experience joy and empowerment when they participate in the activity and how it manifests itself in the youth.
The study was carried out as a qualitative study. The material was collected by observing and photographing the operation. The amount of youth participating in training of fellow instructors was about thirty each time. The material was gathered using the participant observation method and the objective was to clarify how the ones to be examined behave and operate with each other.
When examining the material, a connection could be seen between the Höntsä activity and the joy felt by the youth. The Höntsä activity also affected fellow instructor train-ees by empowering them. The joy and empowerment could be seen when the young people participated in the voluntary activities with commitment and participated in art, culture and physical education with enthusiasm.