Opas pienyrittäjille henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa
Nurmi, Stiina (2019)
Nurmi, Stiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Tmi Coltrane - Puhtia markkinointiin!. Työn tuotoksena luodaan produkti, joka on henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa keskittyvä opas pienyrittäjille. Tavoitteena on luoda selkeä ja helposti ymmärrettävä opas, joka auttaisi pienyrittäjiä tehostamaan asiantuntijuuttaan sekä samalla näkyvyyttään ja tunnettuuttaan sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta teoriaosuudesta. Ensimmäisessä osiossa määritetään mikä on henkilöbrändi, sen rakentamisesta tulevia hyötyjä erityisesti pienyrittäjille sekä käydään läpi muutamia tapoja, joilla henkilöbrändin menestystä on mahdollista mitata.
Tietoperustan toisessa osassa perehdytään tarkemmin henkilöbrändiin sosiaalisessa mediassa. Osiossa käydään läpi SWOT-analyysi ja sen hyödyntäminen henkilöbrändin rakentamisen alussa, verkkoidentiteetin rakentuminen sekä suosittuja sosiaalisen median kanavia trendivinkkeineen.
Oppaan tietopohja mukailee raportin teoriaa. Opas tehdään verkossa Visme-ohjelmalla, jotta sitä on myöhemmin helppo päivittää. Koska sosiaalinen media elää jatkuvassa muutoksessa, tarvitsee myös opas vähintään vuosittaista päivittämistä. Sen päivittämisestä huolehtii lopulta toimeksiantajayritys.
Opinnäytetyön aiheen valinta sekä suunnittelu aloitettiin syksyllä 2018 ja opinnäytetyö valmistui toukokuun 2019 aikana. Opinnäytetyön tuotos eli opas pienyrittäjille henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa julkaistaan sähköisessä muodossa, mutta se on myös mahdollisuus tulostaa, jotta mahdollisimman suuri osa sen kohderyhmästä saa sen käyttöönsä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta teoriaosuudesta. Ensimmäisessä osiossa määritetään mikä on henkilöbrändi, sen rakentamisesta tulevia hyötyjä erityisesti pienyrittäjille sekä käydään läpi muutamia tapoja, joilla henkilöbrändin menestystä on mahdollista mitata.
Tietoperustan toisessa osassa perehdytään tarkemmin henkilöbrändiin sosiaalisessa mediassa. Osiossa käydään läpi SWOT-analyysi ja sen hyödyntäminen henkilöbrändin rakentamisen alussa, verkkoidentiteetin rakentuminen sekä suosittuja sosiaalisen median kanavia trendivinkkeineen.
Oppaan tietopohja mukailee raportin teoriaa. Opas tehdään verkossa Visme-ohjelmalla, jotta sitä on myöhemmin helppo päivittää. Koska sosiaalinen media elää jatkuvassa muutoksessa, tarvitsee myös opas vähintään vuosittaista päivittämistä. Sen päivittämisestä huolehtii lopulta toimeksiantajayritys.
Opinnäytetyön aiheen valinta sekä suunnittelu aloitettiin syksyllä 2018 ja opinnäytetyö valmistui toukokuun 2019 aikana. Opinnäytetyön tuotos eli opas pienyrittäjille henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa julkaistaan sähköisessä muodossa, mutta se on myös mahdollisuus tulostaa, jotta mahdollisimman suuri osa sen kohderyhmästä saa sen käyttöönsä.