Raitiotien tehokapasiteetin tarkastelu
Ketola, Kimmo (2019)
Ketola, Kimmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tampereen raitiotien toisen vaiheen syöttöasemien tehokapasiteettia ja sen riittävyyttä normaalissa ajotilanteessa sekä vikatilanteissa. Työ tehtiin NRC Group Finlandille ja se pyrkii tarjoamaan simuloitua dataa niin tehojen, virtojen ja jännitteenalenemien osalta.
Uuden raitiotien rakentaminen on merkittävä hanke, sillä vastaavaa ei ole Suomessa tehty Helsingin raitiotien rakentamisen jälkeen. Tampereen rai-tiotietä rakentaa Raitiotieallianssi, joka koostuu palveluntuottaja- ja tilaajaosapuolista. Palveluntuottajaosapuolina allianssissa ovat NRC Group Finland Oy, Pöyry Finland Oy ja YIT Suomi Oy. Tilaajaosapuolina ovat Tampereen kaupunki ja raitiotietä varten perustettu Tampereen Raitiotie Oy.
Työssä tarkasteltiin Tampereen raitiotien toisen vaiheen syöttöasemien tehokapasiteettia. Tarkastelu suoritettiin Matlab ja Simulink ohjelmistoilla, joiden avulla laskettiin raitiovaunua vastustavat voimat ja tätä kautta vaunun liikuttamiseen vaadittu teho. Matlabilla tuotettiin kuvaajat muun muassa virrasta, tehosta ja jännitteenalenemasta ajojohdolla. Kuvaajia pyrittiin tarkastelemaan myös eri ajotilanteiden osalta, kuten normaalissa ajotilanteessa ja yhden aseman vikaantuessa. Tuloksia verrattiin raitiotien ensimmäisessä osassa tilattuun raporttiin sekä standardin asettamiin vaatimuksiin ajojohtimen jännitteen osalta.
Tarkastelun perusteella todettiin, että reitti ei tule merkittävissä määrin aiheuttamaan ongelmia raitiotieliikenteelle. Toisen vaiheen reitti on korkeusasemien muutosten osalta hieman ensimmäisen vaiheen reittiä vähemmän kuormittavampi. Korkeusaseman muutokset yhdessä kiihdytysten kanssa vaikuttavat vaunun ottamaan tehoon eniten, mutta maaston ollessa verrattain tasaista, ei ongelmia tämän osalta pitäisi olla.
Uuden raitiotien rakentaminen on merkittävä hanke, sillä vastaavaa ei ole Suomessa tehty Helsingin raitiotien rakentamisen jälkeen. Tampereen rai-tiotietä rakentaa Raitiotieallianssi, joka koostuu palveluntuottaja- ja tilaajaosapuolista. Palveluntuottajaosapuolina allianssissa ovat NRC Group Finland Oy, Pöyry Finland Oy ja YIT Suomi Oy. Tilaajaosapuolina ovat Tampereen kaupunki ja raitiotietä varten perustettu Tampereen Raitiotie Oy.
Työssä tarkasteltiin Tampereen raitiotien toisen vaiheen syöttöasemien tehokapasiteettia. Tarkastelu suoritettiin Matlab ja Simulink ohjelmistoilla, joiden avulla laskettiin raitiovaunua vastustavat voimat ja tätä kautta vaunun liikuttamiseen vaadittu teho. Matlabilla tuotettiin kuvaajat muun muassa virrasta, tehosta ja jännitteenalenemasta ajojohdolla. Kuvaajia pyrittiin tarkastelemaan myös eri ajotilanteiden osalta, kuten normaalissa ajotilanteessa ja yhden aseman vikaantuessa. Tuloksia verrattiin raitiotien ensimmäisessä osassa tilattuun raporttiin sekä standardin asettamiin vaatimuksiin ajojohtimen jännitteen osalta.
Tarkastelun perusteella todettiin, että reitti ei tule merkittävissä määrin aiheuttamaan ongelmia raitiotieliikenteelle. Toisen vaiheen reitti on korkeusasemien muutosten osalta hieman ensimmäisen vaiheen reittiä vähemmän kuormittavampi. Korkeusaseman muutokset yhdessä kiihdytysten kanssa vaikuttavat vaunun ottamaan tehoon eniten, mutta maaston ollessa verrattain tasaista, ei ongelmia tämän osalta pitäisi olla.