Tulorekisterin aiheuttamat muutokset tilitoimistotyöskentelyssä
Sipinen, Milla (2019)
Sipinen, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710357
Tiivistelmä
Tulorekisteri on valtakunnallinen henkilötietojärjestelmä, joka otettiin käyttöön 1.1.2019. Tulorekisteriin tulee ilmoittaa palkansaajien ansiotiedot sekä vuodesta 2020 eteenpäin myös eläke- ja etuustiedot.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia muutoksia tulorekisteri on aiheuttanut tilitoimistotyöskentelyssä. Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä on se, miten tulorekisterin käyttämistä voisi kehittää ja kuinka tulorekisterin käyttöä voisi kehittää tilitoimiston asiakkaiden kohdalla.
Teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta: tulorekisteristä ja palkanlaskennasta. Teoriassa käsitellään tulorekisterin taustoja, muutoksia palkanlaskennan ilmoituksissa sekä toimeksiantajan käyttämässä Netvisor-taloushallinto-ohjelmistossa. Luvun lopussa käsitellään tulorekisterin tulevaisuutta. Palkanlaskennan pääluku koostuu lyhyestä palkanlaskentaprosessin kuvauksesta sekä palkanlaskennan ilmoituksista eri viranomaisille.
Tutkimuksen johtopäätöksistä käy ilmi, että tulorekisteriin ilmoittaminen on helppoa Netvisor-taloushallinto-ohjelmiston kautta, mutta tulorekisterin omien sivujen kautta hankalaa. Tulorekisterin käyttöönotto on aiheuttanut paljon valmistautumistyötä muiden töiden rinnalla, mutta tulorekisterin käyttöönotosta on selvitty loppujen lopuksi hyvin.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia muutoksia tulorekisteri on aiheuttanut tilitoimistotyöskentelyssä. Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä on se, miten tulorekisterin käyttämistä voisi kehittää ja kuinka tulorekisterin käyttöä voisi kehittää tilitoimiston asiakkaiden kohdalla.
Teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta: tulorekisteristä ja palkanlaskennasta. Teoriassa käsitellään tulorekisterin taustoja, muutoksia palkanlaskennan ilmoituksissa sekä toimeksiantajan käyttämässä Netvisor-taloushallinto-ohjelmistossa. Luvun lopussa käsitellään tulorekisterin tulevaisuutta. Palkanlaskennan pääluku koostuu lyhyestä palkanlaskentaprosessin kuvauksesta sekä palkanlaskennan ilmoituksista eri viranomaisille.
Tutkimuksen johtopäätöksistä käy ilmi, että tulorekisteriin ilmoittaminen on helppoa Netvisor-taloushallinto-ohjelmiston kautta, mutta tulorekisterin omien sivujen kautta hankalaa. Tulorekisterin käyttöönotto on aiheuttanut paljon valmistautumistyötä muiden töiden rinnalla, mutta tulorekisterin käyttöönotosta on selvitty loppujen lopuksi hyvin.