Miten tästä eteenpäin: mikroyrityksen mielikuvatyö verkossa
Hemminki, Katariina (2019)
Hemminki, Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yritys voisi vahvistaa positiivista yrityskuvaansa digitaalisessa ympäristössä. Tässä työssä digitaalisella toimintaympäristöllä tarkoitetaan kaikkia niitä sähköisiä ympäristöjä, joissa asiakkaat, yritykset ja yksityishenkilöt toimivat internetin välityksellä.
Työn toimeksiantaja haluaisi jatkossa toimia päätoimisena yrittäjänä, mutta asiakaskunta on toistaiseksi vielä liian pieni. Tutkimuskysymyksenä esitettiin, miten yritys voisi hyödyntää digitaalista toimintaympäristöä liiketoiminnan kasvattamisessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, eli se koostuu teoriaosuuden lisäksi toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosassa käsitellään digitalisaatiota ja sitä, kuinka se vaikuttaa tapaamme toimia. Lisäksi esitellään erilaisia tekijöitä, joilla voi olla vaikutusta palvelujen myyntiin, kuten brändi, asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin kilpailijakartoitus, jossa tarkasteltiin, millaisia kilpailijoita yrityksellä on. Lisäksi selvisi, että kilpailijoiden keskuudessa suosituin sosiaalisen median alusta oli Facebook. Koska kilpailijakartoituksen perusteella vain harva yritys tarjosi verkkokursseja, päätettiin toteuttaa verkkokurssipilotti. Sen johtopäätöksenä oli, että verkkokurssia ei kannata suunnitelman mukaisena toteuttaa, sillä kustannukset nousisivat liian korkeiksi niin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa tarjoamatta kuitenkaan vastaavaa hyötyä asiakkaalle. Lisäksi valittu verkkokurssialusta oli toiminnaltaan epävarma. Verkkokurssipilotista saatujen kokemusten sekä työssä esitellyn teorian pohjalta luotiin produkti, jossa kerrotaan toimenpiteitä, joilla yritys voisi vahvistaa positii-vista yrityskuvaansa digitaalisessa ympäristössä.
Työn toimeksiantaja haluaisi jatkossa toimia päätoimisena yrittäjänä, mutta asiakaskunta on toistaiseksi vielä liian pieni. Tutkimuskysymyksenä esitettiin, miten yritys voisi hyödyntää digitaalista toimintaympäristöä liiketoiminnan kasvattamisessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, eli se koostuu teoriaosuuden lisäksi toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosassa käsitellään digitalisaatiota ja sitä, kuinka se vaikuttaa tapaamme toimia. Lisäksi esitellään erilaisia tekijöitä, joilla voi olla vaikutusta palvelujen myyntiin, kuten brändi, asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin kilpailijakartoitus, jossa tarkasteltiin, millaisia kilpailijoita yrityksellä on. Lisäksi selvisi, että kilpailijoiden keskuudessa suosituin sosiaalisen median alusta oli Facebook. Koska kilpailijakartoituksen perusteella vain harva yritys tarjosi verkkokursseja, päätettiin toteuttaa verkkokurssipilotti. Sen johtopäätöksenä oli, että verkkokurssia ei kannata suunnitelman mukaisena toteuttaa, sillä kustannukset nousisivat liian korkeiksi niin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa tarjoamatta kuitenkaan vastaavaa hyötyä asiakkaalle. Lisäksi valittu verkkokurssialusta oli toiminnaltaan epävarma. Verkkokurssipilotista saatujen kokemusten sekä työssä esitellyn teorian pohjalta luotiin produkti, jossa kerrotaan toimenpiteitä, joilla yritys voisi vahvistaa positii-vista yrityskuvaansa digitaalisessa ympäristössä.