Ympäristöjohtaminen Pohjanmaan Ravintoloissa
Kruhse, Noora; Rintamäki, Merika (2019)
Kruhse, Noora
Rintamäki, Merika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610299
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia ympäristöjohtamisen toteutusta ravintoloissa Vaasassa ja Seinäjoella. Tavoitteena oli saada vastauksia ravintoloiden toiminnasta niin kestävän kehityksen kuin ekologisuuden kannalta keittiön toiminnan eri osa-alueilla. Tavoitteena oli myös luoda kestävän kehityksen malli, joka toimisi vertailukohteena tuloksia tarkasteltaessa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä haastattelemalla kunkin ravintolan edustajaa paikan päällä ravintolassa ja nauhoittamalla haastattelu. Haastateltavia ravintoloiden edustajia oli yhteensä seitsemän ja haastattelut toteutettiin tammi-maaliskuussa 2019. Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen luku käsittelee kestävää kehitystä ja ruokahävikkiä niin yleisesti kuin ravintolan näkökulmasta. Toisessa luvussa on käsitelty laajasti ympäristöjohtamista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ympäristöjohtamisen eri osa-alueista huolehtiminen on ravintoloissa hyvällä tasolla ja ympäristökuormituksen vähentämiseen pyritään kiinnittämään toiminnassa huomiota mahdollisuuksien mukaan. Monessa ravintolassa on siirrytty yhä ympäristöystävällisempään suuntaan ja muun muassa muovipilleistä on luovuttu. Parantamisen varaa olisi jonkin verran siivousmenetelmissä, laitteiden huollossa sekä siinä, että kiinnitettäisiin enemmän huomiota tuotteiden alkuperään ja suosittaisiin lähellä tuotettua.
Tutkimus oli ajankohtainen, sillä ympäristöstä huolehtiminen on aina tärkeää ja ympäristöasiat ovat erityisesti viime vuosina nousseet esille yhä enemmän ja niistä ollaan kiinnostuneita niin kuluttajan kuin yrittäjän näkökulmasta.
Työ toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä haastattelemalla kunkin ravintolan edustajaa paikan päällä ravintolassa ja nauhoittamalla haastattelu. Haastateltavia ravintoloiden edustajia oli yhteensä seitsemän ja haastattelut toteutettiin tammi-maaliskuussa 2019. Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen luku käsittelee kestävää kehitystä ja ruokahävikkiä niin yleisesti kuin ravintolan näkökulmasta. Toisessa luvussa on käsitelty laajasti ympäristöjohtamista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ympäristöjohtamisen eri osa-alueista huolehtiminen on ravintoloissa hyvällä tasolla ja ympäristökuormituksen vähentämiseen pyritään kiinnittämään toiminnassa huomiota mahdollisuuksien mukaan. Monessa ravintolassa on siirrytty yhä ympäristöystävällisempään suuntaan ja muun muassa muovipilleistä on luovuttu. Parantamisen varaa olisi jonkin verran siivousmenetelmissä, laitteiden huollossa sekä siinä, että kiinnitettäisiin enemmän huomiota tuotteiden alkuperään ja suosittaisiin lähellä tuotettua.
Tutkimus oli ajankohtainen, sillä ympäristöstä huolehtiminen on aina tärkeää ja ympäristöasiat ovat erityisesti viime vuosina nousseet esille yhä enemmän ja niistä ollaan kiinnostuneita niin kuluttajan kuin yrittäjän näkökulmasta.