Nuorten taloudenhallintataidot: Case kaupunki X
Jumppainen, Milja (2019)
Jumppainen, Milja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610280
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee nuorten talousosaamista ja omaa taloudenhallintaa. Tavoitteena on selvittää nuorten näkemyksiä heidän tämänhetkisistä tiedoista ja taidoistaan talousasioihin liittyen sekä löytää keinoja niiden parantamiseksi.
Kyselytutkimus teetetään kvantitatiivisena tutkimuksena yhden kaupungin toisen asteen opiskelijanuorille sähköisen kyselylomakkeen avulla. Varsinaista toimeksiantajaa opinnäytetyöllä ei ole.
Opinnäytetyö jakautuu teoreettiseen viitekehykseen, tutkimuksen toteutukseen ja tulosten analysointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään nykyisiä opetussuunnitelmia ja niihin sisällytettyä talousopetusta, sekä aiemmin nuorten taloustaidoista teetettyjä tutkimuksia ja niiden tuloksia. Teoriaosuudessa tarkastellaan lyhyesti myös motivaatioteorioista Maslowin tarvehierarkiaa, sillä tietyt tarpeet ohjaavat nuorten käyttäytymistä ja tätä kautta myös rahankäyttöä ja kulutustottumuksia. Suurin osa lähteistä on suomalaisilta tekijöiltä.
Tutkimuksen toteutuksen osiossa esitellään teoriaa käytetystä tutkimusmenetelmästä, käydään kyselyn rakenne yksityiskohtaisemmin läpi ja perustellaan kyselyyn valitut kysymykset tarkemmin.
Tutkimustuloksissa kyselyn vastaukset esitellään yksi kerrallaan ja saatuja tuloksia arvioidaan sekä toisiinsa nähden että arvioidaan esitellyn teoriatiedon pohjalta.
Opinnäytetyön tulosten vaikuttavuutta heikensi merkittävästi kerättyjen vastausten vähäinen määrä, minkä johdosta tuloksien analysointi oli haastavaa ja suurempien johtopäätöksien tekemistä ei voitu tehdä.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että vastaajajoukko on kiinnostunut talousasioista ja he haluaisivat oppia niistä myös enemmän. Talousopetus kouluissa koetaan tärkeäksi. Kyselyyn vastanneiden keskuudessa omat taloustaidot koetaan melko tai erittäin hyviksi. Tämän opinnäytetyön perusteella aiheesta ei voida tehdä laajempia tai syvällisempiä analyyseja, joten aihetta tulisi tutkia lisää.
Kyselytutkimus teetetään kvantitatiivisena tutkimuksena yhden kaupungin toisen asteen opiskelijanuorille sähköisen kyselylomakkeen avulla. Varsinaista toimeksiantajaa opinnäytetyöllä ei ole.
Opinnäytetyö jakautuu teoreettiseen viitekehykseen, tutkimuksen toteutukseen ja tulosten analysointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään nykyisiä opetussuunnitelmia ja niihin sisällytettyä talousopetusta, sekä aiemmin nuorten taloustaidoista teetettyjä tutkimuksia ja niiden tuloksia. Teoriaosuudessa tarkastellaan lyhyesti myös motivaatioteorioista Maslowin tarvehierarkiaa, sillä tietyt tarpeet ohjaavat nuorten käyttäytymistä ja tätä kautta myös rahankäyttöä ja kulutustottumuksia. Suurin osa lähteistä on suomalaisilta tekijöiltä.
Tutkimuksen toteutuksen osiossa esitellään teoriaa käytetystä tutkimusmenetelmästä, käydään kyselyn rakenne yksityiskohtaisemmin läpi ja perustellaan kyselyyn valitut kysymykset tarkemmin.
Tutkimustuloksissa kyselyn vastaukset esitellään yksi kerrallaan ja saatuja tuloksia arvioidaan sekä toisiinsa nähden että arvioidaan esitellyn teoriatiedon pohjalta.
Opinnäytetyön tulosten vaikuttavuutta heikensi merkittävästi kerättyjen vastausten vähäinen määrä, minkä johdosta tuloksien analysointi oli haastavaa ja suurempien johtopäätöksien tekemistä ei voitu tehdä.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että vastaajajoukko on kiinnostunut talousasioista ja he haluaisivat oppia niistä myös enemmän. Talousopetus kouluissa koetaan tärkeäksi. Kyselyyn vastanneiden keskuudessa omat taloustaidot koetaan melko tai erittäin hyviksi. Tämän opinnäytetyön perusteella aiheesta ei voida tehdä laajempia tai syvällisempiä analyyseja, joten aihetta tulisi tutkia lisää.