Kestävän kehityksen toimintatapojen tila neljässä Uudellamaalla sijaitsevassa hotellissa
Vitikainen, Sini (2019)
Vitikainen, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Tämä Opinnäytetyö on osa Erasmus+ TOURIST –projektia, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä kestävästä matkailusta Thaimaan ja Vietnamin korkeakouluopiskelijoiden sekä matkailualan toimijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää TOURIST –projektissa siten, että etenkin Thaimaan ja Vietnamin korkeakouluopiskelijat ja matkailualan toimijat saavat ajankohtaista tietoa siitä, mitä kestävä kehitys ja siihen liittyvät toimintatavat merkitsevät täälläpäin maailmaa, kun otetaan tarkasteluun neljä Suomessa sijaitsevaa hotellia.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on neljän Uudellamaalla sijaitsevan hotellin toimintatapojen tila kestävän kehityksen näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää hotellien toimintatapojen nykyhetken tila, kun näkökulmana on kestävän kehityksen kolme ulottuvuutta. Kestävän kehitys voidaan jakaa ekologiseen, taloudelliseen sekä sosio-kulttuuriseen kestävyyteen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kestävää kehitystä sekä kestävää matkailua. Lisäksi käsitellään hotellitoimintaa kestävän kehityksen näkökulmasta. Tutkimuksen keskipisteenä ovat Hotel Anna, Långvik Congress Wellness Hotel, Hotel St. George sekä Clarion Hotel Helsinki. Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu on tapahtunut teemahaastatteluiden kautta. Haastattelut tehtiin keväällä 2019, jolloin hotellien edustajia haastateltiin paikan päällä hotelleissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Ekologisen kestävyyden näkökulmasta ympäristöystävällisyydellä on merkitystä kolmen hotellin toimintatavoissa ja yhdessä hotellissa ympäristöystävällisyys otetaan huomioon siltä osin, kun se on mahdollista. Tutkimuksessa ilmeni, että asiakkaiden tekemillä valinnoilla on paljon merkitystä hotellien veden –ja energiankulutuksessa sekä ruokahävikin muodostumisessa. Asiakkaat eivät myöskään keskity lajittelemaan jätteitään hotellivierailunsa aikana ja tästä syystä hotellien on vaikea löytää ratkaisua jätteiden lajittelemiseksi esimerkiksi hotellihuoneisiin. Taloudellisen kestävyyden näkökulmasta muun muassa hotelleissa tapahtuva viestintä on avointa ja hotelleissa suositaan enemmän tai vähemmän lähituotantoa. Sosio-kulttuurisen kestävyyden näkökulmasta hotellit kunnioittavat hotellin kiinteistön historiaa ja useat hotellit ovat löytäneet tapoja paikallisen yhteisön ja ympäristön kunnioittamiseksi. Kaikissa hotelleissa myös kohdellaan henkilöstöä tasavertaisesti. Tutkimustuloksissa selvisi, että kaikissa hotelleissa ei kouluteta henkilöstöä kestävän kehityksen osalta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on neljän Uudellamaalla sijaitsevan hotellin toimintatapojen tila kestävän kehityksen näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää hotellien toimintatapojen nykyhetken tila, kun näkökulmana on kestävän kehityksen kolme ulottuvuutta. Kestävän kehitys voidaan jakaa ekologiseen, taloudelliseen sekä sosio-kulttuuriseen kestävyyteen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kestävää kehitystä sekä kestävää matkailua. Lisäksi käsitellään hotellitoimintaa kestävän kehityksen näkökulmasta. Tutkimuksen keskipisteenä ovat Hotel Anna, Långvik Congress Wellness Hotel, Hotel St. George sekä Clarion Hotel Helsinki. Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu on tapahtunut teemahaastatteluiden kautta. Haastattelut tehtiin keväällä 2019, jolloin hotellien edustajia haastateltiin paikan päällä hotelleissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Ekologisen kestävyyden näkökulmasta ympäristöystävällisyydellä on merkitystä kolmen hotellin toimintatavoissa ja yhdessä hotellissa ympäristöystävällisyys otetaan huomioon siltä osin, kun se on mahdollista. Tutkimuksessa ilmeni, että asiakkaiden tekemillä valinnoilla on paljon merkitystä hotellien veden –ja energiankulutuksessa sekä ruokahävikin muodostumisessa. Asiakkaat eivät myöskään keskity lajittelemaan jätteitään hotellivierailunsa aikana ja tästä syystä hotellien on vaikea löytää ratkaisua jätteiden lajittelemiseksi esimerkiksi hotellihuoneisiin. Taloudellisen kestävyyden näkökulmasta muun muassa hotelleissa tapahtuva viestintä on avointa ja hotelleissa suositaan enemmän tai vähemmän lähituotantoa. Sosio-kulttuurisen kestävyyden näkökulmasta hotellit kunnioittavat hotellin kiinteistön historiaa ja useat hotellit ovat löytäneet tapoja paikallisen yhteisön ja ympäristön kunnioittamiseksi. Kaikissa hotelleissa myös kohdellaan henkilöstöä tasavertaisesti. Tutkimustuloksissa selvisi, että kaikissa hotelleissa ei kouluteta henkilöstöä kestävän kehityksen osalta.