Onnellinen nalle – 5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen tukeminen luovin menetelmin
Laukka, Mirka; Virtanen, Miia (2019)
Laukka, Mirka
Virtanen, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610213
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa tunnetuokioita viisivuotiaille lapsille. Suunnittelemiemme onnellinen nalle tuokioiden tarkoituksena oli kehittää erilaisia menetelmiä varhaiskasvattajille tukemaan lasten tunteiden ilmaisua sekä tunnetaitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön edetessä päätimme tuottaa oppaan varhaiskasvattajille tunnetyöskentelyn tukemista varten. Tämän oppaan kehittymisen pohjana toimi se, että tunnekehitys ja sen tukeminen ovat lähiaikoina olleet keskeisessä osassa, kun puhutaan varhaiskasvatuksesta.
Ihminen tarvitsee tunnetaitoja läpi elämän, joten tunnetaitojen opetteleminen sekä tukeminen tulisi aloittaa jo varhaislapsuudessa. Halusimme lisäksi opinnäytetyön kautta lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta tunnetaitojen tukemisen tärkeydestä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli harjoitusten avulla kehittää tunteiden tunnistamista, sanoittamista sekä näyttämistä. Toimintatuokioiden tarkoituksena oli luoda pohja tunnetyöskentelyä varten varhaiskasvattajille. Tietoperustana ja viitekehyksenä opinnäytetyössämme toimi lasten tunnekehitys, tunteiden säätely, viisivuotiaiden kehitystaso sekä varhaiskasvatuksen perusteet.
Tavoitteena oli kehittää omaa ammatillista kasvua sekä ohjaustaitojen kehittymistä. Huomasimme tarpeen lasten tunnekehityksen tukemiselle varhaiskasvatuksessa. Halusimme soveltaa opiskelujen kautta tutuksi tulleita ja oppimiamme luovia menetelmiä opinnäytetyön tukena ja pohjana.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingissä sijaitsevassa yksityisessä päiväkodissa. Olimme rajanneet opinnäytetyön niin, että toiminnallisiin tuokioihin osallistuneet lapset olivat viisivuotiaita. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tammikuussa 2019. Pidimme neljä toiminnallista tunteita käsittelevää tuokiota, joissa käytimme erilaisia luovia menetelmiä, lauluja ja satuja. Saamiemme palautteiden sekä omien kokemustemme pohjalta tulimme siihen tulokseen, että tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää ja tunneilmaisun opettelemiselle on tarve.
Ihminen tarvitsee tunnetaitoja läpi elämän, joten tunnetaitojen opetteleminen sekä tukeminen tulisi aloittaa jo varhaislapsuudessa. Halusimme lisäksi opinnäytetyön kautta lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta tunnetaitojen tukemisen tärkeydestä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli harjoitusten avulla kehittää tunteiden tunnistamista, sanoittamista sekä näyttämistä. Toimintatuokioiden tarkoituksena oli luoda pohja tunnetyöskentelyä varten varhaiskasvattajille. Tietoperustana ja viitekehyksenä opinnäytetyössämme toimi lasten tunnekehitys, tunteiden säätely, viisivuotiaiden kehitystaso sekä varhaiskasvatuksen perusteet.
Tavoitteena oli kehittää omaa ammatillista kasvua sekä ohjaustaitojen kehittymistä. Huomasimme tarpeen lasten tunnekehityksen tukemiselle varhaiskasvatuksessa. Halusimme soveltaa opiskelujen kautta tutuksi tulleita ja oppimiamme luovia menetelmiä opinnäytetyön tukena ja pohjana.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingissä sijaitsevassa yksityisessä päiväkodissa. Olimme rajanneet opinnäytetyön niin, että toiminnallisiin tuokioihin osallistuneet lapset olivat viisivuotiaita. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tammikuussa 2019. Pidimme neljä toiminnallista tunteita käsittelevää tuokiota, joissa käytimme erilaisia luovia menetelmiä, lauluja ja satuja. Saamiemme palautteiden sekä omien kokemustemme pohjalta tulimme siihen tulokseen, että tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää ja tunneilmaisun opettelemiselle on tarve.