Skapande av ett starkt personligt varumärke i konstvärlden : Fallstudie EGS
Kurri, Aleksi (2019)
Kurri, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610212
Tiivistelmä
Konst, i dess alla former, har alltid stämplats av att det finns många som gör det, men få som blir kända för det. I dagens läge är det lättare än någonsin förr att via sociala me-dier få fram sin konst till en stor publik, men problemet i det är att det finns så många konstnärer. Denna fallstudie undersöker hur en konstnär kan komma till ytan och bygga ett starkt personligt varumärke. För att få reda på detta har jag intervjuat Finlands mest framgångsrika graffitikonstnär EGS, och galleristen Umut Kiukas från galleriet Make Your Mark i Helsingfors. Vad som framkommer i arbetet är att sociala medier nog spelar en stor och allt viktigare roll i arbetet, men att det också krävs ett stort nätverk av män-niskor för att komma vidare. Konstnären EGS har hållit på länge med sin konst i olika former, och hans nätverk har vuxit organiskt längs med åren. Han har varit känd inom graffitikretsarna redan länge, och det har varit till nytta för honom då hans konst har utvidgats och han har velat nå en större publik. Via sitt redan då breda nätverk har han lyckats få sin konst med på olika grupputställningar både utomlands och i Finland och efter det har en sak lett till den nästa. Ett starkt varumärke behöver ständig omsorg, och en konstnär måste vara aktiv. Då spelar utställningar och sociala medier en stor roll. So-ciala medier är lätta att uppdatera ofta, medan utställningar är viktiga eftersom publiken då möter verken på riktigt. Ett samspel av online och fysisk närvaro hjälper konstnären att få kunder, men även själva konsten måste tilltala någon. EGS vet sin målgrupp, men det är inte något han själv har påverkat, utan de som gillar den gillar den. Detta arbete kan vara till nytta för någon som vill bli en professionell konstnär, eller skapa ett starkt varumärke inom något annat.