Hoitohenkilökunnan laatuodotuksia lähiesimiestyölle ja näiden odotusten toteutuminen Auroran sairaalassa
Malinen, Risto (2019)
Malinen, Risto
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata Auroran sairaalan hoitohenkilökunnan laatuodotuksia lähiesimiestyölle ja näiden odotusten toteutumista. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen mittarin pohjana toimi Sosiaali- ja terveysministeriön ja Työterveyslaitoksen laatimat hyvän johtamisen laatukriteerit julkiselle sektorille. Taustamuuttujina olivat vastaajan sukupuoli, työkokemus kaikkiaan ja nykyisessä yksikössä, koulutusta ja työskentely-ympäristöä. Tutkimukseen otettiin kaikki tutkimuskriteerit täyttävät hoitotyöntekijät Auroran sairaalassa (n = 330). Tutkimusjoukon muodostivat psykoosi- sekä mielialahäiriö- ja akuuttilinjan hoitohenkilökuntaan kuuluvat sairaanhoitajat, mielisairaan- ja mielenterveyshoitajat ja lähihoitajat, jotka olivat työskennelleet yli kolme kuukautta ja saaneet oman työsähköpostiosoitteen. Aineisto kerättiin syksyllä 2017 sähköisellä E-lomakkeella. Vastauksia saatiin yhteensä 125. Vastausprosentti oli 37,9 %. Aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tuloksia, joita osastonhoitajat voivat hyödyntää palautteena omalle työlleen ja saada ideoita oman työnsä kehittämiseen sekä koulutustensa suunnitteluun.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että Auroran sairaalassa hoitohenkilökunnan odotukset esimiestyölle ovat hyvin korkealla. Miltei kaikki vastaajat, taustatiedoista huolimatta kokivat laatuodotusten kuvaavan heidän odotuksiaan erittäin hyvin tai hyvin. Sen sijaan laatuodotusten toteutumisessa oli suurta vaihtelua. Keskimäärin vain noin puolet vastaajista koki laatuodotusten toteutuvan heidän mielestään erittäin hyvin tai hyvin. Tulos on huolestuttava, koska vastaajista noin kolmannes koki laatuodotusten toteutuvan huonosti tai erittäin huonosti. Tästä tutkimuksesta saatiin tuloksia sairaalan tasolla.
Osastohoitajat voivat peilata tämän tutkimuksen tuloksia omiin esimiestaitoihinsa ja saada ideoita oman työnsä kehittämiseen. Tuloksia voivat hyödyntää myös osastonhoitajien esimiehet kehityskeskusteluissa osastonhoitajien koulutuksien suunnittelun pohjana.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tuloksia, joita osastonhoitajat voivat hyödyntää palautteena omalle työlleen ja saada ideoita oman työnsä kehittämiseen sekä koulutustensa suunnitteluun.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että Auroran sairaalassa hoitohenkilökunnan odotukset esimiestyölle ovat hyvin korkealla. Miltei kaikki vastaajat, taustatiedoista huolimatta kokivat laatuodotusten kuvaavan heidän odotuksiaan erittäin hyvin tai hyvin. Sen sijaan laatuodotusten toteutumisessa oli suurta vaihtelua. Keskimäärin vain noin puolet vastaajista koki laatuodotusten toteutuvan heidän mielestään erittäin hyvin tai hyvin. Tulos on huolestuttava, koska vastaajista noin kolmannes koki laatuodotusten toteutuvan huonosti tai erittäin huonosti. Tästä tutkimuksesta saatiin tuloksia sairaalan tasolla.
Osastohoitajat voivat peilata tämän tutkimuksen tuloksia omiin esimiestaitoihinsa ja saada ideoita oman työnsä kehittämiseen. Tuloksia voivat hyödyntää myös osastonhoitajien esimiehet kehityskeskusteluissa osastonhoitajien koulutuksien suunnittelun pohjana.