Barn under skolåldern med hörselnedsättning
Österlund, Lina; Wilson, Rose-Marie; Söderlund, Sofia; Sviberg, Chris; Allenius, Lonny (2019)
Österlund, Lina
Wilson, Rose-Marie
Söderlund, Sofia
Sviberg, Chris
Allenius, Lonny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610175
Tiivistelmä
Syftet och målet med det funktionella examensarbetet var att samla information om barn med hörselnedsättning i åldern 0–6 år för att kunna utveckla en produkt i resursförstärkande avseende. Arbetet skrevs av fem socionomstuderanden för en bred målgrupp som omfattar alla som kommer i kontakt med barn med en hörselnedsättning. Avgränsningarna för arbetet var barn med hörselnedsättning och döva barn som hör med någon form av tekniskt hjälpmedel och som har hörande vårdnadshavare. Under hela arbetsprocessen betonades speciellt barnet som aktör.
Arbetet baserar sig på en litteraturöversikt. Materialet som använts är vetenskapliga artiklar, böcker, nätpublikationer och styrdokument. Analysen utfördes genom en modifierad kvalitativ innehållsanalys, vilken resulterade i temaområden som utgjorde grunden för produkten.
Resultatet framställdes i två produkter: en broschyr för vuxna och anvisningar för hur en vuxen kan fungera som stöd i skapandet av en digital bok i vilken barnet får berätta om sin hörselnedsättning. Slutsatser som kan dras ur arbetet är att kunskapen om hörselnedsättning bland vuxna i allmänhet är bristfällig. För att få en förståelse för hörselnedsatta barns situation och roll i samhället är det viktigt att ha kunskap om språkutveckling, kommunikation, delaktighet och inkludering. Barnet behöver stöd, stimulering och tid för att utvecklas och ska inte ses som ett barn med funktionsnedsättning, utan som ett individuellt, resursstarkt barn.
Arbetet baserar sig på en litteraturöversikt. Materialet som använts är vetenskapliga artiklar, böcker, nätpublikationer och styrdokument. Analysen utfördes genom en modifierad kvalitativ innehållsanalys, vilken resulterade i temaområden som utgjorde grunden för produkten.
Resultatet framställdes i två produkter: en broschyr för vuxna och anvisningar för hur en vuxen kan fungera som stöd i skapandet av en digital bok i vilken barnet får berätta om sin hörselnedsättning. Slutsatser som kan dras ur arbetet är att kunskapen om hörselnedsättning bland vuxna i allmänhet är bristfällig. För att få en förståelse för hörselnedsatta barns situation och roll i samhället är det viktigt att ha kunskap om språkutveckling, kommunikation, delaktighet och inkludering. Barnet behöver stöd, stimulering och tid för att utvecklas och ska inte ses som ett barn med funktionsnedsättning, utan som ett individuellt, resursstarkt barn.