Nuorten aikuisten ja ammattilaisten kokemuksia matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista Jyväskylässä
Makkonen, Kaisa; Tiihonen, Tuulia (2019)
Makkonen, Kaisa
Tiihonen, Tuulia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata nuorten aikuisten ja mielenterveysalan ammattilaisten kokemuksia matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista Jyväskylässä. Tavoitteena oli selvittää tutkimuksen avulla palveluihin pääsyn haasteita, saatavuutta, tarkoituksenmukaisuutta, lähestyttävyyttä ja jonotusaikaa. Kohderyhmä tutkimukselle oli 18-30 -vuotiaat nuoret aikuiset.
Tutkimusaineisto kerättiin triangulaatiomenetelmällä, joka koostui puolistrukturoidusta teemahaastatteluista Kriisikeskus Mobilen ja Green Care Könkkölän tila Ry:n asiakkaille ja ammattilaisille sekä Webropol 3.0 -kyselytutkimustyökalun avulla kerätystä kyselytutkimuksesta nuorille aikuisille, joilla on kokemusta Jyväskylän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista. Aineisto koostui kahdesta nuoren aikuisen ja neljän alalla työskentelevän työntekijän haastatteluista sekä seitsemän Webropol- kyselyyn vastanneen henkilön vastauksista. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä, kvantitatiivinen aineisto analysoitiin kolmivaiheisesti ja hyödyntäen Webropol- kyselytyökalun valmiita ominaisuuksia.
Tutkimusaineiston perusteella ilmeni, että aikuistumisen vaikutukset mielenterveyteen ovat näkyviä. Yksilön, jolla on heikentyneet voimavarat, on suuressa riskissä pudota pois palvelujärjestelmästä. Nyky-yhteiskunnassa yksilöltä vaaditaan runsaasti oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta, jotta riittävä avunsaaminen olisi mahdollista. Tutkimuksessa selvisi, että matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita on tarjolla Jyväskylässä, mutta tietoisuus niistä on puutteellista. Lisäksi asiakaskokemuksista enemmistö nosti ruuhkautuneet palvelut esteiksi palveluihin pääsyyn. Yhteisölliset, säännölliset ja vertaisuutta korostavat matalan kynnyksen palvelut nähtiin tarpeellisiksi edistämään nuoren aikuisen mielenterveyttä.
Tutkimuksessa keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi nähtiin tietoisuuden lisääminen eri palveluiden kohderyhmistä ja sisällöstä. Mielenterveystyötä tekeviltä ammattilaisilta toivotaan vakavasti otettavuutta asiakkaan kohtaamisessa sekä katkeamatonta palvelupolkua avun jatkuvuuden kannalta.
Tutkimusaineisto kerättiin triangulaatiomenetelmällä, joka koostui puolistrukturoidusta teemahaastatteluista Kriisikeskus Mobilen ja Green Care Könkkölän tila Ry:n asiakkaille ja ammattilaisille sekä Webropol 3.0 -kyselytutkimustyökalun avulla kerätystä kyselytutkimuksesta nuorille aikuisille, joilla on kokemusta Jyväskylän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista. Aineisto koostui kahdesta nuoren aikuisen ja neljän alalla työskentelevän työntekijän haastatteluista sekä seitsemän Webropol- kyselyyn vastanneen henkilön vastauksista. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä, kvantitatiivinen aineisto analysoitiin kolmivaiheisesti ja hyödyntäen Webropol- kyselytyökalun valmiita ominaisuuksia.
Tutkimusaineiston perusteella ilmeni, että aikuistumisen vaikutukset mielenterveyteen ovat näkyviä. Yksilön, jolla on heikentyneet voimavarat, on suuressa riskissä pudota pois palvelujärjestelmästä. Nyky-yhteiskunnassa yksilöltä vaaditaan runsaasti oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta, jotta riittävä avunsaaminen olisi mahdollista. Tutkimuksessa selvisi, että matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita on tarjolla Jyväskylässä, mutta tietoisuus niistä on puutteellista. Lisäksi asiakaskokemuksista enemmistö nosti ruuhkautuneet palvelut esteiksi palveluihin pääsyyn. Yhteisölliset, säännölliset ja vertaisuutta korostavat matalan kynnyksen palvelut nähtiin tarpeellisiksi edistämään nuoren aikuisen mielenterveyttä.
Tutkimuksessa keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi nähtiin tietoisuuden lisääminen eri palveluiden kohderyhmistä ja sisällöstä. Mielenterveystyötä tekeviltä ammattilaisilta toivotaan vakavasti otettavuutta asiakkaan kohtaamisessa sekä katkeamatonta palvelupolkua avun jatkuvuuden kannalta.