Kokemuksia ja näkemyksiä metsätalouden koulutuksen verkko-opinnoista
Purhonen, Johanna (2019)
Purhonen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610161
Tiivistelmä
Verkko-opetuksen osuus on kasvanut jatkuvasti viime vuosina kaikilla koulutusasteilla ja aloilla. Metsätalouden koulutuksen verkko-opintoja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa kehitetään jatkuvasti entistä laadukkaammaksi ja työelämälähtöisemmäksi. Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajan halu selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä metsätalouden päivä- ja monimuoto-opiskelijoilla sekä opettajilla on verkko-opetukseen liittyen. Opinnäytetyö oli osa Digital forest pedagogy – DIGIFOR -kehittämishanketta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää metsätalouden päivä- ja monimuoto-opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia ja kehitysideoita metsätalouden koulutuksen verkko-opinnoista. Kokemuksia selvitettiin sekä osittain että kokonaan verkossa toteutetuista opintojaksoista. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin verkkokyselyä ja teemahaastattelua. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että 74 %:lla opiskelijoista on hyviä kokemuksia verkko-opinnoista. Opiskelijoista 55 % kokee, että verkko-opiskelu on parantanut ammatillista osaamista. Verkko-opiskelu koettiin teoreettisena, monipuolisena, helppona, yksin tekemisenä, mukavana, opettavaisena, itsenäisenä ja joustavana. Sekä opiskelijat että opettajat antoivat käyttökelpoisia ideoita verkko-opetuksen kehittämiseen.
Verkko-opetukselle on kysyntää myös jatkossa. Hyvän verkko-opintojakson tekijöitä ovat vapaus opiskella missä ja milloin tahansa, selkeä rakenne ja aikataulutus, laadukkaat tehtävät ja oppimateriaalit, opiskelijan saama palaute sekä vuorovaikutus opiskelijan ja opettajan välillä. Metsätalouden koulutuksen verkko-opintojen tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nimettiin rakenteiden, tehtävien ja oppimateriaalien kehittäminen, verkkopedagogiikkaosaamisen parantaminen ja verkkototeutuksen monipuolistaminen.
Toimeksiantaja hyödyntää tutkimuksen tuloksia metsätalouden koulutuksen verkko-opintojen kehittämistyössä DIGIFOR-hankkeen kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää metsätalouden päivä- ja monimuoto-opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia ja kehitysideoita metsätalouden koulutuksen verkko-opinnoista. Kokemuksia selvitettiin sekä osittain että kokonaan verkossa toteutetuista opintojaksoista. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin verkkokyselyä ja teemahaastattelua. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että 74 %:lla opiskelijoista on hyviä kokemuksia verkko-opinnoista. Opiskelijoista 55 % kokee, että verkko-opiskelu on parantanut ammatillista osaamista. Verkko-opiskelu koettiin teoreettisena, monipuolisena, helppona, yksin tekemisenä, mukavana, opettavaisena, itsenäisenä ja joustavana. Sekä opiskelijat että opettajat antoivat käyttökelpoisia ideoita verkko-opetuksen kehittämiseen.
Verkko-opetukselle on kysyntää myös jatkossa. Hyvän verkko-opintojakson tekijöitä ovat vapaus opiskella missä ja milloin tahansa, selkeä rakenne ja aikataulutus, laadukkaat tehtävät ja oppimateriaalit, opiskelijan saama palaute sekä vuorovaikutus opiskelijan ja opettajan välillä. Metsätalouden koulutuksen verkko-opintojen tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nimettiin rakenteiden, tehtävien ja oppimateriaalien kehittäminen, verkkopedagogiikkaosaamisen parantaminen ja verkkototeutuksen monipuolistaminen.
Toimeksiantaja hyödyntää tutkimuksen tuloksia metsätalouden koulutuksen verkko-opintojen kehittämistyössä DIGIFOR-hankkeen kautta.