Delaktighetsfrämjande datainsamlingsmetoder bland barnfamiljer : Intervjuer med bilder som stöd
Alén, Jeanette; Björklund-Finnerman, Angelica; Eriksson, Camilla; Hensbo, Åse (2019)
Lataukset:
Alén, Jeanette
Björklund-Finnerman, Angelica
Eriksson, Camilla
Hensbo, Åse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610141
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att fokusera på hälsa och välfärd i familjer med yngre barn. Få undersökningar med yngre barns delaktighet har gjorts inom hälsa och välfärd. I detta arbete ligger fokus på det femåriga barnet, familjens vardag och fritid, bildstöd i kommunikation samt en kvalitativ intervjumetod utarbetad för detta arbete. Arbetet hör till projektet Skärgårdsliv.
Metoden i det här examensarbetet är ett funktionellt utvecklingsarbete. Målet är dels att skapa en delaktighetsfrämjande intervjumetod, dels en intervjumanual. Den delaktighetsfrämjande intervjumetoden handlar om att intervjua femåriga barn och familjer med stöd av bilder. Genom intervjuer med bilder som stöd, ges barnet och familjen möjlighet att uttrycka sin upplevelse av en meningsfull vardag. Syftet är att denna ska fungera som en insamlingsmetod för kommande undersökningar inom projektet Skärgårdsliv. Intervjumanualen har som syfte att fungera som stöd och hjälp för att utföra den delaktighetsfrämjande intervjun i småbarnsfamiljer.
Examensarbetets frågeställningar är: vad betyder vardag och fritid för familj respektive barn? Hur använder man bilder som stöd? Vad är viktigt att tänka på vid intervjuer av barn respektive familj samt hur främjas delaktigheten under intervjuprocessen?
Vårt resultat har utvunnits från testintervjuer med barnfamiljer. Det resultatet har givit en delaktighetsfrämjande datainsamlingsmetod för intervjuer med familjer med femåriga barn. Datainsamlingsmetoden kan också tillämpas som ett redskap inom till exempel barnrådgivningen vid barnets femårskontroll för att få en bild av familjens vardag. Metoden kan också utarbetas för att användas av andra professionella inom social- och hälsovården, skola eller daghem. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on keskittyä nuorten lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Nuorten lasten tutkimuksia terveyden ja hyvinvoinnin alalla, missä lapsi on osallisena, on tehty vähän. Tässä työssä keskitytään viisivuotiaisiin lapsiin, perheen arkeen ja vapaa-aikaan, kuviin viestinnän tukemisessa sekä kvalitatiiviseen haastattelumenetelmään, joka on kehitetty tätä työtä varten. Työ on osa projektia Skärgårdsliv (Saaristoelämää).
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tavoitteena on luoda sekä osallisuutta edistävä haastattelumenetelmä, että haastattelukäsikirja. Osallisuutta edistävässä haastattelumenetelmässä haastatellaan viisivuotiaita lapsia ja heidän perheitään käyttäen kuvia tukena. Lapsille ja perheille annetaan tämän haastattelun avulla mahdollisuus ilmaista omaa kokemustaan merkityksellisestä arjesta. Tämän menetelmän tarkoitus on toimia tiedonkeruumenetelmänä tulevia tutkimuksia varten Skärgårdsliv-projektissa. Haastattelukäsikirjan tavoitteena on toimia apuna ja tukena, kun osallisuutta edistäviä haastatteluita järjestetään lapsiperheiden kanssa.
Opinnäytetyön keskeiset kysymykset ovat: mitä arki ja vapaa-aika merkitsevät perheelle ja lapselle? Miten kuvia käytetään apuvälineenä? Mitä on huomioitava, kun haastatellaan lapsia ja perheitä sekä miten edistetään osallisuutta haastattelun aikana?
Opinnäytetyön tulokset on saatu lapsiperheitä haastattelemalla. Tulos on osallisuutta edistävä tiedonkeruumenetelmä, jota voidaan hyödyntää, kun haastatellaan lapsiperheitä, missä asuu viisivuotiaita lapsia. Tiedonkeruumenetelmää voidaan käyttää myös apuvälineenä esimerkiksi neuvolassa lasten viisivuotistarkastuksen yhteydessä, jotta saadaan käsitys perheen jokapäiväisestä elämästä. Menetelmää voidaan kehittää myös sosiaali- ja terveydenhuollon alalle sekä koulun ja päivähoidon ammattilaisten käyttöön. The purpose of this bachelor´s thesis is to focus on the health and wellbeing of families with young children. Few studies, where young children have participated have been carried out within the field of health and welfare. This work focuses on five-year-old children, family daily life and leisure, images as visual support for communication and a qualitative interview method developed for this work. The work is part of the project Skärgårdsliv.
The method for this work is a functional development work. The goal is to create an interview method that promotes participation and an interview manual. The active participation method involves interviewing five-year-old children and families using images as a visual support. Through interviews with images, the child and the family are given the opportunity to express their experience of a meaningful everyday life. The purpose of this method is to act as a data collection method for future surveys within the project Skärgårdsliv. The interview manual’s purpose is to provide support and help to those using this interview technique with small children and their families.
The research in this thesis are: what does everyday life and leisure mean for families and children? How are images used as visual support? What considerations should be made when interviewing children and their families and how is participation promoted during the interview process?
Our results have been extracted from test interviews with children and their families. This result has provided a participation method for collecting data; an interview method. This data collection method could also be used as a data collection method within child healthcare for example at the child's five-year developmental control to get a picture of the family's daily life. It could also be developed for use by other professionals within social welfare, healthcare, schools or playschool.
Metoden i det här examensarbetet är ett funktionellt utvecklingsarbete. Målet är dels att skapa en delaktighetsfrämjande intervjumetod, dels en intervjumanual. Den delaktighetsfrämjande intervjumetoden handlar om att intervjua femåriga barn och familjer med stöd av bilder. Genom intervjuer med bilder som stöd, ges barnet och familjen möjlighet att uttrycka sin upplevelse av en meningsfull vardag. Syftet är att denna ska fungera som en insamlingsmetod för kommande undersökningar inom projektet Skärgårdsliv. Intervjumanualen har som syfte att fungera som stöd och hjälp för att utföra den delaktighetsfrämjande intervjun i småbarnsfamiljer.
Examensarbetets frågeställningar är: vad betyder vardag och fritid för familj respektive barn? Hur använder man bilder som stöd? Vad är viktigt att tänka på vid intervjuer av barn respektive familj samt hur främjas delaktigheten under intervjuprocessen?
Vårt resultat har utvunnits från testintervjuer med barnfamiljer. Det resultatet har givit en delaktighetsfrämjande datainsamlingsmetod för intervjuer med familjer med femåriga barn. Datainsamlingsmetoden kan också tillämpas som ett redskap inom till exempel barnrådgivningen vid barnets femårskontroll för att få en bild av familjens vardag. Metoden kan också utarbetas för att användas av andra professionella inom social- och hälsovården, skola eller daghem.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tavoitteena on luoda sekä osallisuutta edistävä haastattelumenetelmä, että haastattelukäsikirja. Osallisuutta edistävässä haastattelumenetelmässä haastatellaan viisivuotiaita lapsia ja heidän perheitään käyttäen kuvia tukena. Lapsille ja perheille annetaan tämän haastattelun avulla mahdollisuus ilmaista omaa kokemustaan merkityksellisestä arjesta. Tämän menetelmän tarkoitus on toimia tiedonkeruumenetelmänä tulevia tutkimuksia varten Skärgårdsliv-projektissa. Haastattelukäsikirjan tavoitteena on toimia apuna ja tukena, kun osallisuutta edistäviä haastatteluita järjestetään lapsiperheiden kanssa.
Opinnäytetyön keskeiset kysymykset ovat: mitä arki ja vapaa-aika merkitsevät perheelle ja lapselle? Miten kuvia käytetään apuvälineenä? Mitä on huomioitava, kun haastatellaan lapsia ja perheitä sekä miten edistetään osallisuutta haastattelun aikana?
Opinnäytetyön tulokset on saatu lapsiperheitä haastattelemalla. Tulos on osallisuutta edistävä tiedonkeruumenetelmä, jota voidaan hyödyntää, kun haastatellaan lapsiperheitä, missä asuu viisivuotiaita lapsia. Tiedonkeruumenetelmää voidaan käyttää myös apuvälineenä esimerkiksi neuvolassa lasten viisivuotistarkastuksen yhteydessä, jotta saadaan käsitys perheen jokapäiväisestä elämästä. Menetelmää voidaan kehittää myös sosiaali- ja terveydenhuollon alalle sekä koulun ja päivähoidon ammattilaisten käyttöön.
The method for this work is a functional development work. The goal is to create an interview method that promotes participation and an interview manual. The active participation method involves interviewing five-year-old children and families using images as a visual support. Through interviews with images, the child and the family are given the opportunity to express their experience of a meaningful everyday life. The purpose of this method is to act as a data collection method for future surveys within the project Skärgårdsliv. The interview manual’s purpose is to provide support and help to those using this interview technique with small children and their families.
The research in this thesis are: what does everyday life and leisure mean for families and children? How are images used as visual support? What considerations should be made when interviewing children and their families and how is participation promoted during the interview process?
Our results have been extracted from test interviews with children and their families. This result has provided a participation method for collecting data; an interview method. This data collection method could also be used as a data collection method within child healthcare for example at the child's five-year developmental control to get a picture of the family's daily life. It could also be developed for use by other professionals within social welfare, healthcare, schools or playschool.