Liikunnan lisääminen varhaiskasvatuksessa
Lassila, Saana; Saarijärvi, Maria (2019)
Lassila, Saana
Saarijärvi, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159971
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli antaa varhaiskasvattajille uusia ideoita ja inspiraatiota liikunnan lisäämiseen varhaiskasvatuksen kentällä. Kehittämistyön taustalla oli myös tarkoitus kannustaa aikuisia suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia liikunta aktiviteettejä yhdessä lasten kanssa, lapsilähtöisesti. Yhteistyötahona opinnäytetyön ajan toimi Seinäjoen kaupungin päiväkoti, Väinölän päiväkoti.
Opinnäytetyön aihe muotoutui tekijöiden yhteisestä mielenkiinnosta varhaiskasvatusta ja liikuntaa kohtaan, sekä Väinölän päiväkodin toiveesta liikunta-aiheisesta opinnäytetyöstä. Opinnäytetyön kehittämistyönä laadittiin Väinölän päiväkodin henkilökunnalle liikunta-aiheinen vinkkivihko ja liikuntakalenteri, jonka avulla liikuntaa pyrittiin tuomaan osaksi jokaista arkipäivää. Kehittämistyössä halusimme korostaa liikunnan helppoutta ja hauskuutta. Opinnäytetyön teoriassa käsitellään varhaiskasvatuksen määritelmää ja sen tavoitteita, liikunnan merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvattajien tärkeää roolia liikunnan lisäämisessä varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyön kehittämistyön tuloksista on huomattavissa liikunnan olevan enimmäkseen aikuisjohtoista. Lapsilähtöisyys jää toteuttamatta varhaiskasvatuksessa arjen kiireiden vuoksi. Kehittämistyö osoitti arjen yllättävien ja äkillisten muutosten vaikutuksen liikunnan suunnitteluun ja toteutukseen. Tuloksissa korostuu aikuisten roolin tärkeys liikunnan lisäämisessä varhaiskasvatukseen. Aikuisten asenne ja esimerkki toimivat parhaana motivointina ja kannustimena lapsen asennoitumiseen liikuntaa kohtaan. Päiväkodin henkilökunta sai kehittämistyön myötä uusia ideoita ja inspiraatiota liikunnan toteuttamiseen varhaiskasvatuksen kentällä.
Opinnäytetyön aihe muotoutui tekijöiden yhteisestä mielenkiinnosta varhaiskasvatusta ja liikuntaa kohtaan, sekä Väinölän päiväkodin toiveesta liikunta-aiheisesta opinnäytetyöstä. Opinnäytetyön kehittämistyönä laadittiin Väinölän päiväkodin henkilökunnalle liikunta-aiheinen vinkkivihko ja liikuntakalenteri, jonka avulla liikuntaa pyrittiin tuomaan osaksi jokaista arkipäivää. Kehittämistyössä halusimme korostaa liikunnan helppoutta ja hauskuutta. Opinnäytetyön teoriassa käsitellään varhaiskasvatuksen määritelmää ja sen tavoitteita, liikunnan merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvattajien tärkeää roolia liikunnan lisäämisessä varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyön kehittämistyön tuloksista on huomattavissa liikunnan olevan enimmäkseen aikuisjohtoista. Lapsilähtöisyys jää toteuttamatta varhaiskasvatuksessa arjen kiireiden vuoksi. Kehittämistyö osoitti arjen yllättävien ja äkillisten muutosten vaikutuksen liikunnan suunnitteluun ja toteutukseen. Tuloksissa korostuu aikuisten roolin tärkeys liikunnan lisäämisessä varhaiskasvatukseen. Aikuisten asenne ja esimerkki toimivat parhaana motivointina ja kannustimena lapsen asennoitumiseen liikuntaa kohtaan. Päiväkodin henkilökunta sai kehittämistyön myötä uusia ideoita ja inspiraatiota liikunnan toteuttamiseen varhaiskasvatuksen kentällä.