Nuorten ostokäyttäytyminen verkkokaupassa
Bajrami, Fatmire (2019)
Lataukset:
Bajrami, Fatmire
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159962
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä ja selvittää nuorten ostokäyttäytymistä verkko-kaupassa. Tutkimustyypiltään opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin eli määrällisen tutkimuksen mukaan. Tutkimusta varten oli kehitetty kyselylomake, jonka kysymykset laadittiin tietoperustan tueksi. Kysymykset pohjautuivat ajankohtaisiin verkossa ja kirjallisuudessa löydettyihin ja tutkittuihin tietoihin. Vaadittavat testaukset suoritettiin ennen tutkimuksen kentälle panoa. Kysely lähetettiin Webropol-ohjelman kautta, jonka kyselylinkki jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi 99 henkilöä pääosin Suur-Helsingin alueelta, johon kuuluu Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Kohderyhmänä olivat 18–25-vuotiaat nuoret miehet ja naiset.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää kuluttajan ostokäyttäytymisen, johon vaikuttavat demografiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät, ostoprosessin, internetin ja mobiililaitteden käytön sekä verkko-ostamisen Suomessa.
Empiirinen osio sisältää tutkimuksen toteuttamisen, tiedonkeruun sekä tutkimusmenetelmän valinnan. Tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa, että nuoret ostavat eniten vaatteita verkosta älypuhelimella. Suositumpia ja käytetyimpiä verkkokauppoja ovat Zalando, Asos, Nelly.com ja H&M. Ostoksia tehdään verkossa, sillä se on helppoa, nopeaa ja aikaa säästävää sekä laajan valikoiman vuoksi.
Pohdintaosio pohjautuu tutkimustuloksiin, kehittämisehdotuksiin, sekä opinnäytetyöprosessiin ja oman oppimisen arviointiin. Tietolähteinä tässä opinnäytetyössä on käytetty verkossa löydettyjä tutkimuksia ja raportteja, artikkeleita sekä kotimaista, että kansainvälistä kirjallisuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää kuluttajan ostokäyttäytymisen, johon vaikuttavat demografiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät, ostoprosessin, internetin ja mobiililaitteden käytön sekä verkko-ostamisen Suomessa.
Empiirinen osio sisältää tutkimuksen toteuttamisen, tiedonkeruun sekä tutkimusmenetelmän valinnan. Tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa, että nuoret ostavat eniten vaatteita verkosta älypuhelimella. Suositumpia ja käytetyimpiä verkkokauppoja ovat Zalando, Asos, Nelly.com ja H&M. Ostoksia tehdään verkossa, sillä se on helppoa, nopeaa ja aikaa säästävää sekä laajan valikoiman vuoksi.
Pohdintaosio pohjautuu tutkimustuloksiin, kehittämisehdotuksiin, sekä opinnäytetyöprosessiin ja oman oppimisen arviointiin. Tietolähteinä tässä opinnäytetyössä on käytetty verkossa löydettyjä tutkimuksia ja raportteja, artikkeleita sekä kotimaista, että kansainvälistä kirjallisuutta.