Aaltopahvikoneen prosessin hylyn vähentäminen
Laaksoniemi, Oskari (2019)
Laaksoniemi, Oskari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli vähentää aaltopahvikoneen prosessissa syntyvää hylkyä DS Smithin Tampereen aaltopahvitehtaalla. Tampereen aaltopahvitehdas aloitti vuoden vaihteessa laajan, hylkyyn keskittyvän projektin, jolla pyritään seuraamaan, mistä jäte syntyy sekä mahdollisesti madaltamaan sitä. Työ keskittyi rataleveyden lisäämiseen, jonka avulla reunanauhan määrään pystytään vaikuttamaan. Jo valmiiksi täynnä oleva varasto sekä aaltopahvin suuresti vaihtelevan kulutuksen syystä varaston tilanne muodosti ongelman työlle. Rataleveyden tarvetta ja siitä saatua hyötyä tutkittiin ajosimulaatioiden avulla.
Työssä käsitellään aluksi aaltopahvin raaka-aineita, aaltopahvin rakennetta, aaltopahvikoneen rakennetta sekä itse valmistusprosessia, jotta ymmärretään kokonaiskuva aaltopahvin valmistuksesta. Seuraavaksi työssä käsitellään jätteen hallintaa, eli mistä jäte muodostuu ja missä painopisteet sijaitsevat. Jätteen hallinnan jälkeen työssä läpikäydään rataleveyden optimointiin liittyviä seikkoja, jotta ymmärretään, mistä syystä rataleveyden lisäämistä tutkittiin.
Saatujen tulosten perusteella rataleveyden lisäämisellä päästään teoreettisesti haluttuun tavoitteeseen. Ajosimulaatiot ovat vain ennusteita ja näin ollen teoreettisia. Käytännön vaikutusta kyetään seuraamaan vasta koekäyttöönoton yhteydessä. Saatujen tulosten perusteella reunanauhojen määrät vähenivät vaihtelevasti ja tuotekohtaisesti, mutta kehitystä hylyn näkökulmasta kuitenkin syntyi.
Varaston tilanne ei muodostunut ongelmaksi, sillä varastoa järjestelemällä ja paperilajien käyttöä tuotenimikkeissä organisoimalla saadaan varastoon tarvittava tila järjestettyä jokaiselle vaihtoehdolle.
Työssä on luottamuksellista tietoa, jotka on joko piilotettu tai naamioitu.
Työssä käsitellään aluksi aaltopahvin raaka-aineita, aaltopahvin rakennetta, aaltopahvikoneen rakennetta sekä itse valmistusprosessia, jotta ymmärretään kokonaiskuva aaltopahvin valmistuksesta. Seuraavaksi työssä käsitellään jätteen hallintaa, eli mistä jäte muodostuu ja missä painopisteet sijaitsevat. Jätteen hallinnan jälkeen työssä läpikäydään rataleveyden optimointiin liittyviä seikkoja, jotta ymmärretään, mistä syystä rataleveyden lisäämistä tutkittiin.
Saatujen tulosten perusteella rataleveyden lisäämisellä päästään teoreettisesti haluttuun tavoitteeseen. Ajosimulaatiot ovat vain ennusteita ja näin ollen teoreettisia. Käytännön vaikutusta kyetään seuraamaan vasta koekäyttöönoton yhteydessä. Saatujen tulosten perusteella reunanauhojen määrät vähenivät vaihtelevasti ja tuotekohtaisesti, mutta kehitystä hylyn näkökulmasta kuitenkin syntyi.
Varaston tilanne ei muodostunut ongelmaksi, sillä varastoa järjestelemällä ja paperilajien käyttöä tuotenimikkeissä organisoimalla saadaan varastoon tarvittava tila järjestettyä jokaiselle vaihtoehdolle.
Työssä on luottamuksellista tietoa, jotka on joko piilotettu tai naamioitu.