Kristina Cruisesin arvot konkreettisiksi digitaalisessa markkinoinnissa
Hirvonen, Minna (2019)
Hirvonen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159945
Tiivistelmä
Yrityksillä on erilaisia arvoja, mutta niiden konkreettinen näkyminen ja toteutuminen digitaalisessa markkinoinnissa voi olla haasteellista. Miten kohderyhmä kokee arvot ja miten arvot konkretisoidaan digitaalisessa markkinoinnissa?
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, kuinka yritys saisi strategisesti valitut arvot konkreettisemmiksi digitaalisessa markkinoinnissa. Toimeksiantaja on kehittänyt digitaalista markkinointiaan ja lisää sen osuutta vuosi vuodelta markkinointibudjetista. Yrityksen asiakassegmenttinä ovat keski-ikäiset ja ikääntyneet ihmiset, joilla on vakaa talous. Tämän hetken asiakaskunta ei vielä ole voimakkaasti digitaalinen, mutta sukupolvien vaihtuessa, uusasiakashankinta tapahtuu vahvemmin digitaalisessa markkinoinnissa. Tarve tutkimukselliseen kehitystyöhön tuli toimeksiantajalta. Yrityksen arvot ohjaavat vahvasti yrityksen toimintaa kautta linjan. Tätä halutaan ilmentää myös digitaalisessa markkinoinnissa ja hakea sitä kautta kilpailuetua uusasiakashankintaan ja ohjata asiakkaita arvovalinnallisin keinoin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yritysmaailman strategisia arvoja ja brändin rakennusta. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin digitaalisen markkinoinnin erilaisiin muotoihin laajasti. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin yrityksen asiakkaiden kokemuksia arvoista, markkinoinnista ja valinnoista. Opinnäytetyössä käytiin läpi aikaisempia tutkimuksia vastaavista aiheista sekä kevyesti viitataan toimeksiantajan aikaisempaan asiakaskyselyyn.
Tutkimushaastattelun tuloksista selviää toimeksiantajayrityksen ja asiakkaiden arvojen kohtaaminen. Saadun tiedon ja löydöksien, teoreettisen viitekehyksen sekä opinnäytetyön tekijän aikaisemman työkokemuksen pohjalta, on toimeksiantajalle luotu kehitysehdotuksia, joilla viedä konkretiaan yrityksen arvoja digitaalisessa markkinoinnissa. Toimeksiantajan kannattaa hyödyntää tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakkaita ennakkoluulottomasti osallistamalla heitä esimerkiksi sisällöntuotantoon ja vaikuttajamarkkinointiin.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, kuinka yritys saisi strategisesti valitut arvot konkreettisemmiksi digitaalisessa markkinoinnissa. Toimeksiantaja on kehittänyt digitaalista markkinointiaan ja lisää sen osuutta vuosi vuodelta markkinointibudjetista. Yrityksen asiakassegmenttinä ovat keski-ikäiset ja ikääntyneet ihmiset, joilla on vakaa talous. Tämän hetken asiakaskunta ei vielä ole voimakkaasti digitaalinen, mutta sukupolvien vaihtuessa, uusasiakashankinta tapahtuu vahvemmin digitaalisessa markkinoinnissa. Tarve tutkimukselliseen kehitystyöhön tuli toimeksiantajalta. Yrityksen arvot ohjaavat vahvasti yrityksen toimintaa kautta linjan. Tätä halutaan ilmentää myös digitaalisessa markkinoinnissa ja hakea sitä kautta kilpailuetua uusasiakashankintaan ja ohjata asiakkaita arvovalinnallisin keinoin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yritysmaailman strategisia arvoja ja brändin rakennusta. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin digitaalisen markkinoinnin erilaisiin muotoihin laajasti. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin yrityksen asiakkaiden kokemuksia arvoista, markkinoinnista ja valinnoista. Opinnäytetyössä käytiin läpi aikaisempia tutkimuksia vastaavista aiheista sekä kevyesti viitataan toimeksiantajan aikaisempaan asiakaskyselyyn.
Tutkimushaastattelun tuloksista selviää toimeksiantajayrityksen ja asiakkaiden arvojen kohtaaminen. Saadun tiedon ja löydöksien, teoreettisen viitekehyksen sekä opinnäytetyön tekijän aikaisemman työkokemuksen pohjalta, on toimeksiantajalle luotu kehitysehdotuksia, joilla viedä konkretiaan yrityksen arvoja digitaalisessa markkinoinnissa. Toimeksiantajan kannattaa hyödyntää tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakkaita ennakkoluulottomasti osallistamalla heitä esimerkiksi sisällöntuotantoon ja vaikuttajamarkkinointiin.