”Kyllähän se, että me itse voidaan hyvin on aivan ensiarvoisen tärkeää” : Lapin alueen koulukuraattoreiden kokemuksia työhyvinvoinnista
Laiho, Miia (2019)
Laiho, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159936
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Lapin alueen koulukuraattoreiden kokemusten mukaiset lähtökohdat työhyvinvoinnille, mitkä tekijät työhyvinvointia vahvistivat ja heikensivät sekä mitä toiveita koulukuraattoreilla oli työhyvinvoinnin tukemiselle. Tietoperustani koostui koulukuraattoreiden historiasta, ammatista, hyvinvoinnista ja työhyvinvoinnista sekä sosiaalialasta, jotka keräsin aiemmista tutkimuksista, ammattikirjallisuudesta ja internetlähteistä.
Keräsin opinnäytetyö aineistoni strukturoitua haastattelua käyttäen neljän (4) Lapin alueen peruskoulun, lukion ja ammattiopiston koulukuraattorien kokemuksista. Jaoin haastattelu tulokset neljään pääluokkaan, jotka vastasivat opinnäytetyö kysymyksiäni. Ensimmäinen pääluokka oli työhyvinvoinnin lähtökohdat, toinen pääluokka oli työhyvinvointia vahvistavat tekijät, kolmas pääluokka oli työhyvinvointia heikentävät tekijät ja neljäs pääluokka oli toiveita työhyvinvoinnin tukemiselle. Pääluokkien alle keräsin haastatteluista saadut vastaukset taulukkoon, jotka vastasivat pääluokkaa. Tämän jälkeen avasin taulukon ja nivoin yhteen opinnäytetyö aineistoni ja keräämääni tietoperustaan.
Tiivistin oman tulkintani kautta aineistoa yleisiin tekijöihin, jotka yhdistävät haastateltavien kertomia kokemuksia. Työhyvinvoinnin lähtökohdat koostuivat työn ja henkilökohtaisen elämän tasapainon hallinnasta, yhteistyöstä, työmäärän sopivuudesta ja työhön saatavasta rauhasta. Työhyvinvoinnin vahvistavat tekijät koostuivat omasta hyvinvoinnista, sopivasta työmäärästä, yhteistyöstä ja asiakkaiden palautteesta. Työhyvinvointia heikentävät tekijät koostuivat työn vaatimuksista, työvälineiden että työrauhan puutteesta. Työhyvinvoinnin tukemisen toiveet koostuivat yhteistyöstä, työrauhasta ja ennaltaehkäisevästä työstä. Haastateltavina olleiden koulukuraattoreiden yleisimmät työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät olivat työrauha ja työmäärä. The goal of my thesis was to find out the experiences of school social workers in Lapland region of the basics of well-being at work, the factors that increase and deteriorate the school social workers well-being at work and their hopes for a better well-being at work. My theoretical material consisted of the history and the profession of social workers, of well-being, well-being at work and of the social services field itself. I gathered from previous researches, professional literature and online sources.
I used a structured interview to collect the material I needed. I interviewed four school social workers from the Lapland region, who worked in comprehensive school, high school and in vocational school. I divided the interview findings in four categories, that were the same as my research questions. The categories where the basics of well-being at work, the factors that increase and deteriorate the school social workers well-being at work and their hopes for a better well-being at work. Under the categories I gathered the answers I got from the interviewed to a table. After this I opened the content of the table and integrated my material and the theoretical material.
Through my own interpretation, I summarized the material to general factors that combine the experiences of the interviewees. The basics of well-being at work consisted of managing work life balance, co-operation, suitability of workload and industrial peace. The factors that strengthen well-being at work consisted of personal well-being, workload, cooperation and client feedback. Factors that deteriorated well-being at work consisted of work requirements, lack of tools and lack of industrial peace. The hopes for a better well-being at work consisted of cooperation, industrial peace and preventive work. The most common factors affecting the well-being at work were industrial peace and workload.
Keräsin opinnäytetyö aineistoni strukturoitua haastattelua käyttäen neljän (4) Lapin alueen peruskoulun, lukion ja ammattiopiston koulukuraattorien kokemuksista. Jaoin haastattelu tulokset neljään pääluokkaan, jotka vastasivat opinnäytetyö kysymyksiäni. Ensimmäinen pääluokka oli työhyvinvoinnin lähtökohdat, toinen pääluokka oli työhyvinvointia vahvistavat tekijät, kolmas pääluokka oli työhyvinvointia heikentävät tekijät ja neljäs pääluokka oli toiveita työhyvinvoinnin tukemiselle. Pääluokkien alle keräsin haastatteluista saadut vastaukset taulukkoon, jotka vastasivat pääluokkaa. Tämän jälkeen avasin taulukon ja nivoin yhteen opinnäytetyö aineistoni ja keräämääni tietoperustaan.
Tiivistin oman tulkintani kautta aineistoa yleisiin tekijöihin, jotka yhdistävät haastateltavien kertomia kokemuksia. Työhyvinvoinnin lähtökohdat koostuivat työn ja henkilökohtaisen elämän tasapainon hallinnasta, yhteistyöstä, työmäärän sopivuudesta ja työhön saatavasta rauhasta. Työhyvinvoinnin vahvistavat tekijät koostuivat omasta hyvinvoinnista, sopivasta työmäärästä, yhteistyöstä ja asiakkaiden palautteesta. Työhyvinvointia heikentävät tekijät koostuivat työn vaatimuksista, työvälineiden että työrauhan puutteesta. Työhyvinvoinnin tukemisen toiveet koostuivat yhteistyöstä, työrauhasta ja ennaltaehkäisevästä työstä. Haastateltavina olleiden koulukuraattoreiden yleisimmät työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät olivat työrauha ja työmäärä.
I used a structured interview to collect the material I needed. I interviewed four school social workers from the Lapland region, who worked in comprehensive school, high school and in vocational school. I divided the interview findings in four categories, that were the same as my research questions. The categories where the basics of well-being at work, the factors that increase and deteriorate the school social workers well-being at work and their hopes for a better well-being at work. Under the categories I gathered the answers I got from the interviewed to a table. After this I opened the content of the table and integrated my material and the theoretical material.
Through my own interpretation, I summarized the material to general factors that combine the experiences of the interviewees. The basics of well-being at work consisted of managing work life balance, co-operation, suitability of workload and industrial peace. The factors that strengthen well-being at work consisted of personal well-being, workload, cooperation and client feedback. Factors that deteriorated well-being at work consisted of work requirements, lack of tools and lack of industrial peace. The hopes for a better well-being at work consisted of cooperation, industrial peace and preventive work. The most common factors affecting the well-being at work were industrial peace and workload.