Viisivuotiaiden teknologiakorkeakoulu Torkinmäen päiväkodissa
Rahkola, Jaana; Rautakoski, Tuija (2019)
Rahkola, Jaana
Rautakoski, Tuija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159925
Tiivistelmä
Työmme tilaaja oli Kokkolan kaupungin sivistystoimen varhaiskasvatuspalvelut ja opinnäytetyömme toteutimme Torkinmäen päiväkodissa. Toteutimme opinnäytetyömme projektirakenteella. Opinnäytetyömme koostui kirjallisesta osuudesta ja käytännön interventioista. Tutkimme ja kokeilimme lasten kanssa teknologialaitteita ja niiden turvallista käyttöä sekä teimme lasten omat sadut teknologialaitteita hyödyntäen. Opinnäytetyömme käsitteli teknologiakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli viisivuotiaiden lasten teknologiaosaamisen kehittäminen Torkinmäen päiväkodissa. Lisäksi tavoitteenamme oli vahvistaa huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
Tietoperustamme keskeisiä aihealueita olivat teknologiakasvatus ja monilukutaito, oppimisympäristöt, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä lapsen luontaiset tavat toimia. Pohjana projektiopinnäytetyöllemme toimi valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Opinnäytetyömme sai Torkinmäen päiväkodin henkilökunnan miettimään, miten teknologiaa voisi monipuolisemmin hyödyntää päiväkodin arjessa. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lisäsi huoltajien tietoisuutta päiväkodin arjesta. Lapset kokivat teknologialaitteiden käytön mielekkäänä ja ymmärsivät, mitä olivat teknologiaa hyödyntäen saanet aikaan. Arvioimme projektimme onnistumista palautteiden sekä itsearvioinnin avulla.
Tietoperustamme keskeisiä aihealueita olivat teknologiakasvatus ja monilukutaito, oppimisympäristöt, huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä lapsen luontaiset tavat toimia. Pohjana projektiopinnäytetyöllemme toimi valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Opinnäytetyömme sai Torkinmäen päiväkodin henkilökunnan miettimään, miten teknologiaa voisi monipuolisemmin hyödyntää päiväkodin arjessa. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lisäsi huoltajien tietoisuutta päiväkodin arjesta. Lapset kokivat teknologialaitteiden käytön mielekkäänä ja ymmärsivät, mitä olivat teknologiaa hyödyntäen saanet aikaan. Arvioimme projektimme onnistumista palautteiden sekä itsearvioinnin avulla.