3D-tulostuspalveluiden kehittäminen asiakasymmärryksen kautta: Tapaustutkimus: Materflow
Wright, Vesa-Matti (2019)
Wright, Vesa-Matti
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159918
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Lahdessa toimivan Materflow Oy:n 3D-tulostuspalveluiden tuotteistaminen. Tarkoituksena on luoda asiakkaille selkeästi esittettävissä oleva palvelukokonaisuus, jota voidaan kuitenkin tarpeen vaatiessa räätälöidä tapauskohtaisesti.
Tutkimustyö aloitettiin tutustumalla nykyiseen palvelupolkuun, tilauksen käsittelyyn ja muihin yrityksen käytössä oleviin toimintoihin. Tämän lisäksi tutkittiin Materflow:n toimintaa verrattuna kilpailijoihin palveluliiketoiminnan näkökulmasta. Lopuksi tutkimusvaiheessa kerättiin haastatteluilla aineistoa sekä asiakkailta, että yrityksen henkilökunnalta.
Näiden pohjatietojen perusteella tehtiin asiakaslähtöinen suunnittelu edellä yritykselle palveluliiketoimintaa tukeva tuotteistamisen konsepti, joka on edelleen avoin jatkokehitykselle ja muokkaamiselle. Lopullinen konsepti koski yrityksen verkkosivujen ulkoasua.
Tutkimustyö aloitettiin tutustumalla nykyiseen palvelupolkuun, tilauksen käsittelyyn ja muihin yrityksen käytössä oleviin toimintoihin. Tämän lisäksi tutkittiin Materflow:n toimintaa verrattuna kilpailijoihin palveluliiketoiminnan näkökulmasta. Lopuksi tutkimusvaiheessa kerättiin haastatteluilla aineistoa sekä asiakkailta, että yrityksen henkilökunnalta.
Näiden pohjatietojen perusteella tehtiin asiakaslähtöinen suunnittelu edellä yritykselle palveluliiketoimintaa tukeva tuotteistamisen konsepti, joka on edelleen avoin jatkokehitykselle ja muokkaamiselle. Lopullinen konsepti koski yrityksen verkkosivujen ulkoasua.