Kirjallinen ohjelehtinen mindfulness harjoitteista lasten keskittymiskyvyn ja hyvinvoinnin lisäämisessä
Heikkonen, Sanna; Miettinen, Sari (2019)
Heikkonen, Sanna
Miettinen, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159903
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota helppolukuinen kirjallinen ohjelehtinen lapsille suunnatuista mindfulness-harjoitteista Vaasan alueen koulujen henkilökunnan käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota uusi vaihtoehtoinen menetelmä, jonka avulla voitaisiin vähentää ja ehkäistä lasten levottomuutta sekä lisätä lasten keskittymiskykyä sekä hyvinvointia. Opinnäytetyön tilaajana oli Vaasan kaupunki.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaisia vaikutuksia mindfulness harjoitteilla on ollut lasten keskittymiskykyyn, levottomuuteen sekä yleiseen hyvinvointiin. Opinnäytetyössä kartoitettiin lapsille suunnattuja mindfulness harjoitteita ja perehdyttiin lasten lisääntyneeseen levottomuuteen, melun ja tietotulvan aiheuttamiin terveyshaittoihin, lasten hyvinvointiin ja kehitykseen, sekä mindfulnessiin.
Opinnäytetyössä käytetty teoria kerättiin kirjoista, suomalaisista sekä kansainvälisistä tutkimuksista ja artikkeleista sekä eri tietokannoista kuten PubMedista ja Terveyskirjastosta. Tietoa kerätessä tuli selkeästi ilmi, että lasten levottomuus on lisääntynyt eivätkä rauhalliset oppihetket koulussa ole enää itsestään selvyys. Rauhattomuus luokissa ilmenee muun muassa joka päiväisenä meluhäiriönä ja oppimisympäristöt voivat välillä olla hyvinkin rauhattomia. Melun on tutkitusti todettu vaikuttavan haitallisesti lapsen kielellisiin taitoihin sekä oppimiseen. Se vaikeuttaa muun muassa lukemisen oppimista, lisää lukivaikeutta ja vaikuttaa haitallisesti muistitoimintoihin. (Käypä hoito 2010). Tästä syystä onkin tärkeää saada koulujen käyttöön uusia menetelmiä, joiden pyrkimyksenä on rauhoittaa oppimisympäristöjä ja luoda lapsille rauhallisempia oppihetkiä.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaisia vaikutuksia mindfulness harjoitteilla on ollut lasten keskittymiskykyyn, levottomuuteen sekä yleiseen hyvinvointiin. Opinnäytetyössä kartoitettiin lapsille suunnattuja mindfulness harjoitteita ja perehdyttiin lasten lisääntyneeseen levottomuuteen, melun ja tietotulvan aiheuttamiin terveyshaittoihin, lasten hyvinvointiin ja kehitykseen, sekä mindfulnessiin.
Opinnäytetyössä käytetty teoria kerättiin kirjoista, suomalaisista sekä kansainvälisistä tutkimuksista ja artikkeleista sekä eri tietokannoista kuten PubMedista ja Terveyskirjastosta. Tietoa kerätessä tuli selkeästi ilmi, että lasten levottomuus on lisääntynyt eivätkä rauhalliset oppihetket koulussa ole enää itsestään selvyys. Rauhattomuus luokissa ilmenee muun muassa joka päiväisenä meluhäiriönä ja oppimisympäristöt voivat välillä olla hyvinkin rauhattomia. Melun on tutkitusti todettu vaikuttavan haitallisesti lapsen kielellisiin taitoihin sekä oppimiseen. Se vaikeuttaa muun muassa lukemisen oppimista, lisää lukivaikeutta ja vaikuttaa haitallisesti muistitoimintoihin. (Käypä hoito 2010). Tästä syystä onkin tärkeää saada koulujen käyttöön uusia menetelmiä, joiden pyrkimyksenä on rauhoittaa oppimisympäristöjä ja luoda lapsille rauhallisempia oppihetkiä.