Oivalluksesta oppimiseen ja oppimisen kautta oivallukseen : Non-formaalin oppimisen tunnistaminen kansainvälisessä nuorisovaihdossa
Juvakka, Sanna; Lampinen, Saara (2019)
Juvakka, Sanna
Lampinen, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510097
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Rautjärven ja Taipalsaaren kuntien kansainvälisessä nuorisotyössä.
Opinnäytetyön aiheena on non-formaalin oppimisen tunnistaminen kansainvälisen nuorisovaihdon aikana. Tässä työssä on kartoitettu, mitä nuoret oppivat, mikä helpottaa heidän oppimistaan ja millaisia asioita he ovat halunneet oppia tai havaitsivat oppineensa. Nuoret kehittivät uusia helppokäyttöisiä menetelmiä ja työstivät testaamisen kautta jo valmiista menetelmistä omanlaisia ja nuorten näköisiä. Näistä menetelmistä koottiin menetelmäopas.
Tutkimusaineisto kerättiin oppimispäiväkirjamerkinnöistä ja ryhmähaastatteluista, jotka tehtiin eri oppimisen tunnistamisen menetelmien läpikäymisen jälkeen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyössä kuvataan, millaista oppimista tapahtuu kansainvälisessä nuorisovaihdossa. Haastatteluista ja oppimispäiväkirjamerkinnöistä oli havaittavissa, että nuoret haluavat oppia käytännön taitoja, vierasta kieltä ja sosiaalisia taitoja. Lisäksi moni nuori toivoi rohkaistuvansa kommunikoinnissa ja toisten kanssa toimeen tulemisessa. Nuoret hahmottavat hyvin omaa oppimistaan ja sitä, mikä auttaa heitä oppimaan.
Opinnäytetyön aiheena on non-formaalin oppimisen tunnistaminen kansainvälisen nuorisovaihdon aikana. Tässä työssä on kartoitettu, mitä nuoret oppivat, mikä helpottaa heidän oppimistaan ja millaisia asioita he ovat halunneet oppia tai havaitsivat oppineensa. Nuoret kehittivät uusia helppokäyttöisiä menetelmiä ja työstivät testaamisen kautta jo valmiista menetelmistä omanlaisia ja nuorten näköisiä. Näistä menetelmistä koottiin menetelmäopas.
Tutkimusaineisto kerättiin oppimispäiväkirjamerkinnöistä ja ryhmähaastatteluista, jotka tehtiin eri oppimisen tunnistamisen menetelmien läpikäymisen jälkeen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyössä kuvataan, millaista oppimista tapahtuu kansainvälisessä nuorisovaihdossa. Haastatteluista ja oppimispäiväkirjamerkinnöistä oli havaittavissa, että nuoret haluavat oppia käytännön taitoja, vierasta kieltä ja sosiaalisia taitoja. Lisäksi moni nuori toivoi rohkaistuvansa kommunikoinnissa ja toisten kanssa toimeen tulemisessa. Nuoret hahmottavat hyvin omaa oppimistaan ja sitä, mikä auttaa heitä oppimaan.