Monialustaisen laajennetun todellisuuden sovelluksen toteutus
Heinonen, Nico (2019)
Heinonen, Nico
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta käyttävä sovellus toteutetaan Unity-pelimoottorilla, kun käyttölaitteena on tietokoneen lisäksi Microsoft HoloLens. Työssä tutkittiin AR:n ja VR:n samankaltaisuuksia ja eroja, sekä miten ne otetaan huomioon sovelluskehityksessä. Tutkittiin myös erilaisia tapoja parantaa ja ylläpitää hyvää suorituskykyä optimoimalla 3D-malleja, renderöintiä ja tiedostojen käsittelyä. Lisäksi tutkittiin erilaisten toiminnallisuuksien toteuttamista sekä niiden käytettävyyttä eri laitteilla. Suunnitteluun ja toteuttamiseen käytettiin apuna kvalitatiivista tutkimusta, jossa pääasiassa tarkasteltiin teknisiä dokumentaatioita ja verkkoartikkeleita. Lisäksi tarkasteltiin olemassa olevia AR- ja VR-sovelluksia ja niiden ohella myös tarpeen mukaan pelien erilaisia teknisiä toteutuksia.
Toimeksiantaja oli AR- ja VR-sovelluksiin erikoistunut tamperelainen ohjelmistoyritys Eligo.Studio Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Valmet Oyj:lle sovellus, jolla pääasiassa tarkastellaan erilaisia tiloja ja laitteita virtuaaliympäristössä. Sovellukseen kehitettiin useita ominaisuuksia, joilla pyrittiin vastaamaan Valmetin ja heidän asiakkaidensa moninaisiin tarpeisiin. Ominaisuudet muun muassa helpottavat navigointia, auttavat asetusten sekä mallien hallinnassa, mahdollistavat reaaliaikaisen laitedatan sisääntuonnin ja sallivat usean käyttäjän yhteistyön verkon välityksellä. Tämä opinnäytetyö myös selittää, miten erilaisiin ratkaisuihin on päädytty ja mitä ne sisältävät sekä tekniseltä kannalta että käyttäjän näkökulmasta.
Sovellus ei opinnäytetyön aikana valmistunut, eikä niin ollut tarkoituskaan, vaan sen kehitys jatkuu edelleen. Kuitenkin prosessin aikana valmistunut sovellus on käyttökelpoinen ja vastaa tämän hetken tarpeisiin. Sekä toimeksiantaja että asiakas ovat olleet tyytyväisiä tuloksiin ja halukkaita jatkokehittämään sovellusta tarpeiden, ideoiden ja teknologian kehittymisen mukaan.
Toimeksiantaja oli AR- ja VR-sovelluksiin erikoistunut tamperelainen ohjelmistoyritys Eligo.Studio Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Valmet Oyj:lle sovellus, jolla pääasiassa tarkastellaan erilaisia tiloja ja laitteita virtuaaliympäristössä. Sovellukseen kehitettiin useita ominaisuuksia, joilla pyrittiin vastaamaan Valmetin ja heidän asiakkaidensa moninaisiin tarpeisiin. Ominaisuudet muun muassa helpottavat navigointia, auttavat asetusten sekä mallien hallinnassa, mahdollistavat reaaliaikaisen laitedatan sisääntuonnin ja sallivat usean käyttäjän yhteistyön verkon välityksellä. Tämä opinnäytetyö myös selittää, miten erilaisiin ratkaisuihin on päädytty ja mitä ne sisältävät sekä tekniseltä kannalta että käyttäjän näkökulmasta.
Sovellus ei opinnäytetyön aikana valmistunut, eikä niin ollut tarkoituskaan, vaan sen kehitys jatkuu edelleen. Kuitenkin prosessin aikana valmistunut sovellus on käyttökelpoinen ja vastaa tämän hetken tarpeisiin. Sekä toimeksiantaja että asiakas ovat olleet tyytyväisiä tuloksiin ja halukkaita jatkokehittämään sovellusta tarpeiden, ideoiden ja teknologian kehittymisen mukaan.